“Gátolja meg, hogy konkurense, üzlettársa ellopja az Ön cégnevét, logóját, termékét! Lássa el védjeggyel őket!”

Mire jó a védjegy?

A védjeggyel megvédheti ötletét, termékét, logóját, szlogenjét! A védjegy nélkülözhetetlen eszköz márkája és cége sikeressé tételéhez!


A védjegy egy jelző, amely a termékek, szolgáltatások egymástól való megkülönböztetését segíti. A védjegy az egy jel, amely megkülönbözteti az árut vagy szolgáltatást a versenytársak más, hasonló vagy akár azonos tartalmú termékeitől. A védjegy azért értékes a tulajdonosok számára, mert egyedi és ilyen módon a fogyasztók azt a cég termékével, szolgáltatásával és annak minőségével kapcsolják össze. Egy oltalom alá helyezett szlogen, logón, név, stb sokban hozzájárulhat a cég piacvezető státuszának eléréséhez, ezért is nagyon fontos, hogy levédéséről mielőbb gondoskodjunk. Ezen felül a fogyasztók érzelmileg kötődnek bizonyos nevekhez, amelynek alapját a már megszokott védjeggyel ellátott termékekkel, szolgáltatásokkal kapcsolatos érzelmek adják.

Hogyan szerezhet védjegyet?

Van egy ötlete, de nem tudja, mi kell ahhoz, hogy levédesse?

Ha Önnek van egy névötlete, amit szeretne levédetni, annak érdekében, hogy más személyek ne használhassák jogtalanul, mindenekelőtt érdemes megbizonyosodnia róla, hogy a név nincs-e már levédve. Hogyan teheti ezt meg? Cégünk szakértői ellenőrizni tudják hazai és nemzetközi rendszerekben is, hogy egy név oltalom alatt áll-e, vagy a név levédése még megoldható-e az Ön számára. Ha nem tudja, sérti-e más jogait, vagy névötlete szerepel-e a már levédett nevek között, akkor a névkutatás szolgáltatást ajánljuk, amellyel leellenőrizhetjük különböző hazai és nemzetközi rendszerekben, hogy bejegyzett védjegye egyedi szereplője lesz-e piacának. Ha nem találtunk a bejelentéssel megegyező, vagy ahhoz megtévesztésig hasonló nevet, akkor a védjegy bejelentés következő lépés.

“Ez az ő védjegye…”

Halljuk ezt gyakran tréfásan megjegyezve az utcán, tv-ben, bárhol, amikor valaki egy rá jellemző dolgot cselekedett. Horváth Charlie hangja, Roberto Carlos bal lába, Bono napszemüvege, Picasso ecsetvonásai. A védjegyről mindenkinek van elképzelése, hogy mit jelent, amik többnyire meg is felelnek a valóságnak, de azért picit összetettebb a kép és sokat nyerhetünk vele, ha pontosabb információnk van róla.
A védjegy arra szolgál, hogy a termékeket, szolgáltatásokat a konkurenséitől meg tudjuk különböztetni. A védjegy érték és befektetés. A védjegy fontos a gyártónak is és a fogyasztónak is. A gyártó ezzel védi termékét a versenytársaktól, hogy azok ne tudják ellopni, akár a terméket, akár a nevet, akár bármilyen értéket a termékkel kapcsolatban. Fogyasztói oldalról pedig segít eligazodni a termékek és szolgáltatások tengerében. További előnye, hogy biztosíték a minőségre és a termék eredetére.

Mit ad a védjegy az ötletgazdának?

Termelői szempontból nem csak a termékünket védi a konkurenciától, hanem a fogyasztóink megtartásában, fogyasztói körünk kialakításában is fontos szerepet játszik. A fogyasztók érzelmileg kötődnek bizonyos márkákhoz, termékekhez, nevekhez. Van aki a hazai terméket szereti, van aki csak egy bizonyos pékségben vásárol. De ugyanúgy megfigyelhető márkahűség ruházati termékeknél, műszaki eszközöknél.
Páran adminisztratív kötelezettségként élik meg az oltalom alá helyezést, viszont a mai világban nagy káosz lenne enélkül. Képzeljük csak el, hogy bárki forgalmazhatna bort a Tokaji Aszú arculatával, vagy az összes tésztagyár Gyermelyi tésztának hívhatná termékét. Természetesen nem csak a fogyasztókat zavarná össze, hanem gazdaságilag is óriási veszteség lenne, ha új, piacképes termékünket nem látnánk el védjeggyel. Ha megneszelné egy kesztyűgyár, hogy Pécsi Kesztyű címere szabadon lehet forgalmazni a termékeket, akkor erre is gyorsan lecsapnának.
Ezekből a példákból is látszik, hogy egy-egy márkának, terméknek a minőség adja az értéket, de a védjegy garantálja, hogy a megérdemelt hasznunkhoz jussunk. Egyes becslések szerint a világ legismertebb védjegyeinek értéke akár az 50 milliárd dollárt is meghaladja. Egyenként. Coca-Cola, BMW, Adidas, Star Wars, Shakira. De nem kell külföldre utazni, elég csak megemlíteni a Panyolai pálinkát, Tisza cipőt, Lipóti pékséget, Zwack Unicumot, Béres cseppet, Libri könyvesboltot.

Rendben, fontos, de mit védhetünk le pontosan?

Védjegyet szerezhetünk név, (cégnév, fantázianév, terméknév), logó, ábra, szó, szlogen, szám, kép, hologram, szín, vagy ezek kombinációjára. A védjegy nemzetközi jele az “R”. Ezt sok külföldi terméken látjuk, itthon nem kötelező feltüntetni, ha a cég nem ragaszkodik hozzá. Viszont tilos azon a terméken feltüntetni, melyen nincs védjegy.
trademark-rights-r-letter-circle-registered

Tehát tudjuk, hogy mi lehet védjegy és miért legyen az, de hogyan lehet védjegyet szerezni?

A védjegy bejelentése sajnos elég bonyolult és többlépcsős folyamat, ha tapasztalatlanok vagyunk, sok buktatóval szembesülhetünk. Mindenképpen tanácsos egy hozzáértőt megbízni, mert így sokkal nagyobb valószínűséggel lesz sikeres az oltalom alá helyezés. Nem ritka, hogy akár formai okokra hivatkozva utasítanak el egy-egy kérvényt, amit szakmai hozzáértéssel könnyen elkerülhettünk volna. Ez bosszantó és időigényes hiba, valamint komoly anyagi érdekünk is fűződik hozzá. Az pedig valós veszély, hogy amíg mi a formai hibákkal vagyunk elfoglalva, más megismeri szándékunkat és haszonszerzésből előttünk nyújtja be a mi tervünket. Ez nagyon etikátlan, de sajnos valós veszély. Küldetésünkben komolyan törekszünk arra, hogy megvédjük ettől ügyfeleinket, mereven elutasítjuk ezt a magatartást, ahogy bármilyen más visszaélést is.

Itthoni, vagy nemzetközi védjegy?

A hazai eljárás pár hónapot igénybe vesz, viszont a nemzetközi védjegybejelentés abban az esetben kérvényezhető, ha itthon már rendelkezünk vele. A nemzetközi kiterjesztést az itthoni engedélyeztetés utáni 6. hónapig tanácsos elindítani, ilyenkor elsőbbséget élvezünk a többiekkel szemben.  
Nem lehet általános nemzetközi szabadalmat kérni. Viszont a külföldi védjegy bejelentés során a PCT tagoknál (Szabadalmi Együttműködési Szerződés) lehetőségünk van egy bejelentési kérvénnyel több országban is oltalom alá helyezni védjegyünk. Számos országban viszont egyesével kell a védjegyünket bejelenteni. Mondani sem kell, hogy a nemzetközi védjegykutatás mekkora segítség lehet felmérni a lehetőségeket, hogy ne indítsuk el kérvényünket hiába.
Céget alapított, kitalált egy szlogent, vagy logója van? Új termékkel, vagy névvel lépne a piacra? Bizonytalan benne, hogy foglalt-e a név, vagy tanácsra van szüksége a védjegy beszerzésével kapcsolatban?

Védjegyeztetés – gyorsan, egyszerűen, precízen

Név, cégnév, logó levédéssel kapcsolatban szakértő partnereink nyújtanak segítséget ügyfeleinknek. Ha Önnek is fontos termékének levédése, kérjen ingyenes visszahívást az alul található űrlapon, vagy keressen minket a kapcsolat menüpontban található elérhetőségek valamelyikén – hívjon telefonon vagy írjon emailt – , és készséggel válaszolunk kérdéseire. Lehetősége van személyes konzultáción is részt venni, ahol az első óra ingyenes! Amennyiben szeretne bővebb információt kapni Ügyfélbarát Szabadalmaztatási Programunkról, kattintson ide!