“Gátolja meg, hogy konkurense, üzlettársa ellopja az Ön cégnevét, logóját, termékét! Lássa el védjeggyel őket!”

“A jó védjegy találó és elfogadható*, dinamikus, megkülönböztet, emlékezetes és egyedi.” – Primo Angeli

 

Mire jó a védjegy?

A védjeggyel megvédheti ötletét, termékét, logóját, szlogenjét! A védjegy nélkülözhetetlen eszköz márkája és cége sikeressé tételéhez! A védjegy egy olyan árujelző, amelynek köszönhetően a fogyasztók egyszerűbben, megfelelően informálódhassanak a termékek és szolgáltatások kereskedelmi származásáról.

Detki - népszerű élelmiszeripari védjegy
A gazdasági versenyben fontos, hogy a résztvevőket, valamint azoknak a termékeit és szolgáltatásait a fogyasztók megkülönböztessék. Ehhez a differenciáláshoz fűződő gazdasági érdek oltalmát biztosítják az egyes árujelzőkre vonatkozó jogintézmények. A védjegy egy jelző, amely a termékek, szolgáltatások egymástól való megkülönböztetését segíti. A védjegy az egy jel, amely megkülönbözteti az árut vagy szolgáltatást a versenytársak más, hasonló vagy akár azonos tartalmú termékeitől.

A megkülönböztetés eszköze lehet egy

  • szó, betű, szám,
  • szóösszetétel,
  • logó – de akár egy ábra is,
  • sík- vagy térbeli alakzat,
  • pozíció megjelölése minta,
  • szín, színek,
  • hang, mozdulatot jelző megjelölés;
  • audiovizuális megjelölés; hologram,

valamint ezek együttese.

A védjegy azért értékes a tulajdonosok számára, mert egyedi és ilyen módon a fogyasztók azt a cég termékével, szolgáltatásával és annak minőségével kapcsolják össze. Egy alaposan átgondolt és kiválasztott védjegy a legtöbb vállalat számára hatalmas érték. Egy oltalom alá helyezett szlogen, logó, név, stb sokban hozzájárulhat a cég piacvezető státuszának eléréséhez, ezért is nagyon fontos, hogy levédéséről mielőbb gondoskodjunk. Előfordul, hogy ezt tartják a legértékesebb vagyontárgyuknak.
Becslések szerint a legismertebb védjegyeinek az értéke egyenként akár az 50 milliárd dollárt is felülmúlhatja. A fogyasztók ezeket a védjegyeket, azok renoméját, imázsát és a kívánt jellemző tulajdonságokat a megjelöléshez társítják, és egy olyan védjegygyel ellátott termékért, amelyhez erős hírnév tartozik, és amely az elvárásaiknak is megfelel, hajlandók többet fizetni.

Mivel a fogyasztók hajlandóak többet fizetni egy ismert védjeggyel ellátott termékért, ezért nem csak eszmei, hanem pénzben konkrétan kifejezhető értéke is van a védjegyeknek. A bevásárlóközpontokban hajlamosak vagyunk többet fizetni egy-egy hasonló minőségű termékért, ha az ismert név alatt fut. 

Ezen felül a fogyasztók érzelmileg kötődnek bizonyos nevekhez, amelynek alapját a már megszokott védjeggyel ellátott termékekkel, szolgáltatásokkal kapcsolatos érzelmek adják. Ezért lehet az, hogy egy kapós és népszerű védjegy révén a vállalat piaci versenyhelyzetete erősödik.

A védjegyek

  • biztosítják, hogy a fogyasztók számára a termékek megkülönböztethetők legyenek;
  • képesek arra, hogy a vállalkozásokat termékeik alapján meg lehessen különböztetni egymástól;
  • marketingeszközök, valamint a vállalkozás arculatának és jó hírnevének alapját képezik;
  • használati engedély tárgyai lehetnek, és a használati engedély fejében járó díj folytán közvetlen bevételi forrást képezhetnek;
  • a franchise-szerződések lényeges elemei lehetnek;
  • értékes üzleti tőkét képezhetnek;
  • ösztönzik a vállalkozásokat arra, hogy a termék minőségének megőrzése és javítása érdekében beruházásokat eszközöljenek;
  • hasznosak lehetnek a hitelek megszerzése során

Hogyan szerezhet védjegyet?

Van egy ötlete, de nem tudja, mi kell ahhoz, hogy levédesse?

Védjegyoltalmat szerezhet bármely természetes és jogi személy, valamint jogi személyiség nélküli gazdasági társaság, függetlenül attól, hogy folytat-e gazdasági tevékenységet.

Ha Önnek van egy névötlete, amit szeretne levédetni, annak érdekében, hogy más személyek ne használhassák jogtalanul, mindenekelőtt érdemes megbizonyosodnia róla, hogy a név nincs-e már levédve. Hogyan teheti ezt meg? Cégünk szakértői ellenőrizni tudják hazai és nemzetközi rendszerekben is, hogy egy név oltalom alatt áll-e, vagy a név levédése még megoldható-e az Ön számára. Ha nem tudja, sérti-e más jogait, vagy névötlete szerepel-e a már levédett nevek között, akkor a névkutatás szolgáltatást ajánljuk, amellyel leellenőrizhetjük különböző hazai és nemzetközi rendszerekben, hogy bejegyzett védjegye egyedi szereplője lesz-e piacának. Ha nem találtunk a bejelentéssel megegyező, vagy ahhoz megtévesztésig hasonló nevet, akkor a védjegy bejelentés következő lépés.

“Ez az ő védjegye…”

Fornetti - értékes magyar védjegyHalljuk ezt gyakran tréfásan megjegyezve az utcán, tv-ben, bárhol, amikor valaki egy rá jellemző dolgot cselekedett. Horváth Charlie hangja, Roberto Carlos bal lába, Bono napszemüvege, Picasso ecsetvonásai. A védjegyről mindenkinek van elképzelése, hogy mit jelent, amik többnyire meg is felelnek a valóságnak, de azért picit összetettebb a kép és sokat nyerhetünk vele, ha pontosabb információnk van róla.

találmány levédése banner

A védjegy arra szolgál, hogy a termékeket, szolgáltatásokat a konkurenséitől meg tudjuk különböztetni. A védjegy érték és befektetés. A védjegy fontos a gyártónak is és a fogyasztónak is. A gyártó ezzel védi termékét a versenytársaktól, hogy azok ne tudják ellopni, akár a terméket, akár a nevet, akár bármilyen értéket a termékkel kapcsolatban. Fogyasztói oldalról pedig segít eligazodni a termékek és szolgáltatások tengerében. További előnye, hogy biztosíték a minőségre és a termék eredetére.

A védjegyjogosultnak kizárólagos joga van arra, hogy a védjegyet az árujegyzékben szereplő árukkal kapcsolatban használja, illetve használatára másnak engedélyt adjon.

Sajnos sok cég meggondolatlanságból, vagy éppen számításból meg szeretné spórolni évek munkáját és a rövidebb utat választani: más babérjait learatni. Így jönnek létre a “véletlenül” megegyező nevű üzletek, vagy a “véletlenül” kísértetiesen hasonlító elnevezések.

Természetesen ezzel a vétkes árt az eredeti cégnek, illetve a fogyasztókat is megtéveszti. Sok esetben ez már kimeríti a tisztességtelen piaci magatartás fogalmát. Viszont bizonyítani is tudni kell, hogy “mi voltunk az elsők”.

Erre szolgál a védjegy

A védjegy segít, hogy nevünket ne használhassa fel más, illetve ne élhessen vissza vele (például összetéveszthető névválasztással). Ha mégis ezt tapasztaljuk, akkor akár bőséges kártérítést is kaphatunk!

Kevesen gondolnak rá, de nem csak azért veszélyes, ha nem óvjuk meg nevünket, hogy más felhasználja. Nagyon etikátlan, de sajnos nem példa nélküli eset, hogy valaki “szakosodik” más cégek nevének, márkanevének levédésére későbbi tisztességtelen haszonszerzés céljából.

Ők olyan cégek, termékek, márkák után kutat, melyeket nem vontak oltalom alá. Ha talál ilyet, gyorsan bejegyezteti. Ezután pedig megfenyegeti a cégeket, hogy ha nem fizetnek ki egy jelentős összeget, akkor törvényileg megtiltja a névhasználatot nekik.

Képzeljük el, hogy a Samsungnak mennyit érhet, hogy a jövőben is használhassa a Galaxy elnevezést?

Mennyit fizetne a Volkswagen, hogy a jövőben is használhassa a Polo nevet?

Nem is hinnénk, de ha nem tesszük meg a szükséges óvintézkedéseket, akkor nagyobb veszélyben vagyunk, mint gondolnánk. Ez sajnos gyakoribb, mint hisszük. Az Egyesült Államokban ez már hosszú évek óta ismert probléma, de újabban Európában és Magyarországon is egyre több visszaélés történik.

Hogyan óvhatjuk meg magunkat?

Ha idejekorán védjegyoltalmat igénylünk, akkor sok fejfájástól kíméljük meg magunkat. Ezzel nem csak jogi védelmet kapunk, hanem a partnereink és a fogyasztóink is komolyabban tekintenek ránk.

A védjegy nem csak a visszaélések meggátolásában nyújt segítséget, hanem már jóval korábban: meg sem próbálják felhasználni nevünket, márkanevünket. Azonban ha mégis, akkor a bíróság előtt nyert ügyünk van.

Mit ad a védjegy az ötletgazdának?

Élelmiszergyártók formái fontos védjegyekTermelői szempontból nem csak a termékünket védi a konkurenciától, hanem a fogyasztóink megtartásában, fogyasztói körünk kialakításában is fontos szerepet játszik. A fogyasztók érzelmileg kötődnek bizonyos márkákhoz, termékekhez, nevekhez. Van aki a hazai terméket szereti, van aki csak egy bizonyos pékségben vásárol. De ugyanúgy megfigyelhető márkahűség ruházati termékeknél, műszaki eszközöknél.
Páran adminisztratív kötelezettségként élik meg az oltalom alá helyezést, viszont a mai világban nagy káosz lenne enélkül. Képzeljük csak el, hogy bárki forgalmazhatna bort a Tokaji Aszú arculatával, vagy az összes tésztagyár Gyermelyi tésztának hívhatná termékét. Természetesen nem csak a fogyasztókat zavarná össze, hanem gazdaságilag is óriási veszteség lenne, ha új, piacképes termékünket nem látnánk el védjeggyel. Ha megneszelné egy kesztyűgyár, hogy Pécsi Kesztyű címerét szabadon lehet forgalmazni a termékeket, akkor erre is gyorsan lecsapnának.
Béres Csepp védjegy logójaEzekből a példákból is látszik, hogy egy-egy márkának, terméknek a minőség adja az értéket, de a védjegy garantálja, hogy a megérdemelt hasznunkhoz jussunk. Egyes becslések szerint a világ legismertebb védjegyeinek értéke akár az 50 milliárd dollárt is meghaladja. Egyenként. Coca-Cola, BMW, Adidas, Star Wars, Shakira. De nem kell külföldre utazni, elég csak megemlíteni a Panyolai pálinkát, Tisza cipőt, Lipóti pékséget, Zwack Unicumot, Béres cseppet, Libri könyvesboltot.

Mind a márkanevet, mind annak írásának, megjelenítésének módját védjegyként lehet levédetni.

Az azonosíthatóság érdekében a márkanév megjelenése egyedi. Az egyediség eszközei a különböző vizuális elemek felhasználásában lehet, ezek a színek, a betűtípus, a logó formája, a rajz és ezek elhelyezése.

Fontos szem előtt tartani, hogy a márka nem csak a minőséget jelöli, hanem az állandóságot. Az állandósággal biztosítja a fogyasztók hűségét. Egy ismert márka azt sugallja, hogy a vevő bízhat a termékben. Azonban, ha egy márkanév összekapcsolódott egy bizonyos minőséggel, hangulattal, azon csak nehezen lehet változtatni.

A Suzukinak például hatalmas munkája volt abban, hogy az olcsó, alsókategóriás autói mellé bevezesse a középkategóriás gépjárműcsaládokat, mivel éveken át összekapcsoltuk az olcsóbb, alsókategóriás autókkal.

Hazai példának a Csepel kerékpár is tanulságos. Úgy nőttünk fel, hogy a Csepel bicikli a klasszikus “postás bicikli”, picit avítt, nehézkes, csúnya. Azonban a Csepel ma már nem csak a postásokra gondol, hanem készítenek komoly hobbi, vagy akár versenyszituációkban is nagyszerűen teljesítő, minőségi, modern kerékpárokat.

A márkanév megváltoztatása megmenthet egy rosszul teljesítő céget?

Csak a legszélsőségesebb esetben folyamodjunk márkanevünk megváltoztatásához, hiszen ilyenkor mindent kezdhetünk elölről. A Miller sörgyár tapasztalata is azt mutatja, hogy pusztán a márkanév is eldöntheti, hogy piacvezetők leszünk-e, vagy megbukunk.

A diétás kóla (Diet Coke) ugyanis már a bevezetéskor is hatalmas sikereket ért el, főleg a női fogyasztóknál. Ezen felbuzdultak a sörgyárak és naponta hozták ki a diétás söröket, amikkel viszont rendre elvéreztek. Ezen mindenki csodálkozott, hiszen a férfiak dominálta sörfogyasztásban is valós igény mutatkozott a diétás termékekre. Pont emiatt minden gyártó “Diet” jelzővel látta el ezeket a söröket.

A Miller megsejtette, hogy a névvel lehetett a probléma, hiszen a kólák “Diet” kampányai a nőket szólították meg, így mindenki összekapcsola a “csajos” hangulattal. Érthető, hogy a férfiak ettől picit idegenkedtek. Ezért a Miller egyszerűen megváltoztatta a Diet-et Lite-ra (a “light” szó után). Miller ezután áttörő sikert ért el, pedig csak egy szót változtattak meg, a diétás termékük pedig változatlan maradt.

Rendben, fontos, de mit védhetünk le pontosan?

Védjegyet szerezhetünk név, (cégnév, fantázianév, terméknév), logó, ábra, szó, szlogen, szám, kép, hologram, szín, vagy ezek kombinációjára. A védjegy nemzetközi jele az “R”. Ezt sok külföldi terméken látjuk, itthon nem kötelező feltüntetni, ha a cég nem ragaszkodik hozzá. Viszont tilos azon a terméken feltüntetni, melyen nincs védjegy.
védjegy logó

Tehát tudjuk, hogy mi lehet védjegy és miért legyen az, de hogyan lehet védjegyet szerezni?

Ahogy a szabadalom, úgy a védjegy bejelentése is sajnos elég bonyolult és többlépcsős folyamat, ha tapasztalatlanok vagyunk, sok buktatóval szembesülhetünk. Mindenképpen tanácsos egy hozzáértőt megbízni, mert így sokkal nagyobb valószínűséggel lesz sikeres az oltalom alá helyezés. Nem ritka, hogy akár formai okokra hivatkozva utasítanak el egy-egy kérvényt, amit szakmai hozzáértéssel könnyen elkerülhettünk volna. Ez bosszantó és időigényes hiba, valamint komoly anyagi érdekünk is fűződik hozzá. Az pedig valós veszély, hogy amíg mi a formai hibákkal vagyunk elfoglalva, más megismeri szándékunkat és haszonszerzésből előttünk nyújtja be a mi tervünket. Ez nagyon etikátlan, de sajnos valós veszély. Küldetésünkben komolyan törekszünk arra, hogy megvédjük ettől ügyfeleinket, mereven elutasítjuk ezt a magatartást, ahogy bármilyen más visszaélést is.

Itthoni, vagy nemzetközi védjegy?

A hazai eljárás pár hónapot igénybe vesz, viszont a nemzetközi védjegybejelentés abban az esetben kérvényezhető, ha itthon már rendelkezünk vele. A nemzetközi kiterjesztést az itthoni engedélyeztetés utáni 6. hónapig tanácsos elindítani, ilyenkor elsőbbséget élvezünk a többiekkel szemben.  
Európai védjegy illusztrációNem lehet általános nemzetközi szabadalmat kérni. Viszont a külföldi védjegy bejelentés során a PCT tagoknál (Szabadalmi Együttműködési Szerződés) lehetőségünk van egy bejelentési kérvénnyel több országban is oltalom alá helyezni védjegyünk. Számos országban viszont egyesével kell a védjegyünket bejelenteni. Mondani sem kell, hogy a nemzetközi védjegykutatás mekkora segítség lehet felmérni a lehetőségeket, hogy ne indítsuk el kérvényünket hiába.
Céget alapított, kitalált egy szlogent, vagy logója van? Új termékkel, vagy névvel lépne a piacra? Bizonytalan benne, hogy foglalt-e a név, vagy tanácsra van szüksége a védjegy beszerzésével kapcsolatban?

találmány levédése banner

Mit veszítünk, ha a védjegyeztetést elfelejtjük?

A védjegy termékek és szolgáltatások megkülönböztetését segíti. A védjegy nagyon fontos tőke, hiszen a vásárlók jóval többet fizetnek olyan termékért, amin egy jól ismerhető logó található, vagy egy divatos név alatt fut.
Egy drága sportmárkát, vagy mobiltelefont sokan presztízsből vesznek. Nem véletlenül használjuk ezekre, hogy “márkás” termék. Ha van egy minőségi terméke, akkor ne késlekedjünk levédetni nevét, hiszen a versenytársai megelőzhetik Önt! Ne adjon nekik lehetőséget, hogy megkárosíthassák!

Egy új ötlettel, kitartással és innovációval történelmet írhatunk. Ezzel nem csak a szakmai anyagokba kerülhetünk be, hanem nagyon jelentős anyagi vonzata is lehet. A márkánk, nevünk, logónk levédése pedig a garancia rá, hogy mások ne éljenek vissza ötletünkkel, ne fosszanak meg minket a megérdemelt erkölcsi megbecsüléstől és akár dollármilliókat érő ötletünktől.

Önnek is van egy piacképes ötlete? Szeretné, hogy mások ne használhassák fel az innovációját, amivel a népszerűséget és az ötletében rejlő nyereséget is ellophatják? Ne késlekedjen, sajnos rengeteg történetet ismerünk, amikor az eredeti ötletgazdát kisemmizték!

Hazai, európai uniós és nemzetközi szabadalmi bejelentéssel és védjegyekkel kapcsolatos ügyekben szakértő partnereink nyújtanak segítséget ügyfeleinknek. Ha Önnek is fontos a védjegyeztetés, vagy az ötlet levédésetermék levédése, kérjük, vegye fel velünk a kapcsolatot a lap alján található űrlapon! Amennyiben szeretne bővebb információt kapni Ügyfélbarát Szabadalmaztatási Programunkról, kattintson ide!