Az autó szabadalmak sorában két slágertéma van: az elektromos meghajtás és az önvezető technológia. Az elektromos autók már bőszen róják az utakat, Magyarországon is egyre népszerűbbek ezek a típusok, önvezető autókkal azonban jóval ritkábban találkozhatunk.  

Ahogy a Toyota védjegye a hibrid, a Tesla az elektromos autók dobogóját ostromolja, a Ford igen nagy lépésekben halad, hogy ő is az elsők közt legyen az önvezető autók piacán.

A Ford már most elkezdett felkészülni az önvezető autók bummjára, amit pár éven belülre jósolnak a szakértők. Az automata parkolórendszer már szinte alaptartozék a felsőbb kategóriában, a Tesla pedig ügyesen elvezeti magát az autópályákon (felügyelettel persze), a Ford viszont olyan szabadalmat nyújtott be, ami lehetővé teszi a kormányos autót kormány nélkülivé alakítani.

Kormány nélküli autó szabadalom

A Fordnak sikerült szabadalmaztatnia ötletét, ami szerint új autói átalakíthatóak vezérlőszerv nélküli autókká. A cég becslései szerint 10-15 éven belül már a középkategóriában is elérhetőek lesznek a fejlett, megbízható önvezető autók, ráadásul addigra már általános hatósági engedélyekkel is rendelkeznek a gyártók ezekre a technológiákra (jelenleg az a jellemző, hogy a hatóságok nem győzik tartani a lépést az autógyárak fejlesztéseivel).

A Ford még februárban adta be szabadalmi kérelmét, melyet a szabadalmi hivatal nemrég el is fogadott. Az amerikai cég invenciója alapján a pedálok és a kormány is eltávolítható a járműből, tehát azok könnyűszerrel átalakíthatóak lesznek önvezetővé. Ez hatalmas előnyt jelentene azoknak a vásárlóknak, akik nem akarnak új autót venni, hogy kipróbálhassák az önvezető autók nyújtotta előnyt és szinte gombnyomásra áttérhessenek a kormányos/pedálos autókról az önvezető világba.

Azoknak az autótulajdonosoknak, akik ilyen járműbe ruháznak be, már csak a szoftvert és a hatósági engedélyt kell kivárniuk és repülhet a kormány és pedál az autóból.

Kivehető kormány? Na és?

A szabadalom legnagyobb nehézségét az jelentette, hogy nem csak a kezelőszervek eltávolítását kell kivitelezni, hanem az autó egész biztonsági rendszerét is. A vezetőoldali légzsákok közül a legfontosabb ugyanis a kormányban helyezkedik el, de el kellett érni, hogy a sofőr akkor se legyen védtelen, ha az önvezető autóval baleset történik. Ezért elhelyeznek még egy légzsákot a műszerfalon, továbbá a vezérlésnek arról is gondoskodni kell, hogy ha bent van a kormány, akkor a kormányon lévő légzsák nyíljon ki, ha nincs bent a kormány, akkor a műszerfalba épített légzsák lépjen működésbe – továbbá ne nyíljon ki egyszerre mind a kettő.

Ez első hangzásra nem tűnik túl bonyolultnak, viszont a Ford mérnökeinek komoly fejtörést okozott ezen új autó szabadalom gyakorlati és megbízható kivitelezése.

(A Ford mérnökei úgy oldották meg a kormány eltávolításának lehetőségét, hogy a kormánykerék annak ellenére is fizikai kapcsolatban van az úttal, hogy az eltávolítható, tehát nem elektromos kormányzásban gondolkodtak, hanem egy csuklós tengellyel oldották meg. Erre azért volt szükség, mert mielőbb el akarták indítani a szabadalmaztatást és az elektromos kormányzás, az un. steer-by-wire manapság még nagyon steril, mű érzést nyújt, amit a sofőrök annyira nem kedvelnek.)

Ennél a gépjárműszabadalomnál a biztonság mellett arra is figyelniük kellett, hogy a kezelőszerveket könnyedén, gyorsan, akár a sofőr is ki tudja venni, majd azt ízlésesen el tudják fedni.

A Ford nyilatkozatai alapján ezeket a típusokat legkorábban 2021-ben láthatjuk az utakon a teljesen önvezető autókig pedig 2025-ig kell várnunk.

A nagy kérdés már csak az, hogy ekkor az önvezető autók rohamos térhódítása már ekkor elkezdődik-e, illetve, hogy a fogyasztóknak szimpatikus lesz-e a Ford megoldása. Ahogy a Tesla is, úgy a Ford is inkább a lassabb, fokozatos átállás mellett tette le a voksát, pár év és megtudjuk, hogy igazuk volt-e, vagy a meglévő kapacitásukat az autonóm  önvezető autókra kellene-e koncentrálni.

Amennyiben Ön is rendelkezik egy hasznos és értékes találmánnyal, akkor vegye igénybe szabadalmi szakértőink segítségét, hogy találmányát ne lophassák el Öntől!

Jelentkezzen ingyenes szabadalmi szakértői konzultációnkra!

JELENTKEZEM!