A franchise története

A franchise alapú üzleti modell sokak szerint az egyik legjobb és legsikeresebb üzleti modell, amit valaha kitaláltak.

De mi a franchise?
Honnan ered?
Miért terjedt el világszerte a XX. században?

 

Ebből a cikkből megtudhatja!

 

A franchise történetének ismertetése előtt érdemes tisztázni mi is pontosan a franchise. A franchise-nak többféle meghatározása létezik. Talán a franchise lényegét a következő fogalom foglalja össze a legjobban:

Vállalkozók között létrejövő szerződéses kapcsolat, amelynek keretében az egyik fél – a rendszergazda – jogokat ad át (használati jog) a másik félnek – az átvevőnek – azzal, hogy az átvevő a rendszernek megfelelő üzleti tevékenységet végezhessen.”

A hatályos Polgári Törvénykönyvünk a franchise-t jogbérletnek nevezi és a fogalmát a következőképpen határozza meg:

Jogbérleti szerződés alapján a jogbérletbe adó szerzői és iparjogvédelmi jogok által védett oltalmi tárgyakhoz, illetve védett ismerethez kapcsolódó felhasználási, hasznosítási vagy használati jogok engedélyezésére, a jogbérletbe vevő termékeknek, illetve szolgáltatásoknak a szerzői és iparjogvédelmi jogok által védett oltalmi tárgyaknak, illetve védett ismeretnek a felhasználásával, hasznosításával vagy használatával történő előállítására, illetve értékesítésére és díj fizetésére köteles”

A franchise eredete

Ha a franchise-ról beszélünk a legtöbben úgy gondolják, hogy modern amerikai “találmányról” van szó, pedig bármennyire is furcsa, a franchise legelső formája a középkori Európából származik. A feudális időkben a főurak átadták a vásártartás és egyéb üzleti tevékenység folytatásának jogát rendszeres, úgy nevezett royalty fizetésért cserébe. Az akkori viszonyoknak megfelelően a főurak a jogok átadása mellett a területi kizárólagosságot is jelentette, sokszor üzleti védelem mellett. Az ekkoriban kialakult szokások, szabályok a korabeli európai “közös jog”, a ius commune részévé váltak, jogi vitákban hivatkozási alapként szolgáltak.

A XIX. századi franchise sikersztori

A “modern” franchise eredete Isaac Singer feltaláló és vállalkozó nevéhez fűződik. Singer volt az első, aki szabadalmaztatta a később széles körben elterjedt varrógépét.  Mivel drága eszköznek számított Singer varrógépe, kezdetben nem volt elérhető a nagyközönség  számára.

A következő zseniális megoldást találta Singer az üzlettársaival a jobb értékesítés érdekében:

Singer varrógépOlyan üzletembereket kerestek, akik érdeklődtek a Singer varrógépek adott földrajzi területen történő értékesítése iránt.  Amikor megtalálták ezeket a vállalkozókat a következőkben állapodtak meg:

  • Singer és társai folyamatosan értékesítik a partnernek a varrógépeket és egyszeri díjfizetés ellenében átadják összes szükséges információt, beleértve a varrógépek működtetését és használatát
  • A partnerek kizárólagosságot kapnak, hogy meghatározott földrajzi területen csak ők értékesíthessék a varrógépeket

Miért volt előnyös mindkét félnek?

  • Singer és társai hatékonyabb disztribúciós hálózatot tudtak kiépíteni a partnereikkel, hiszen alacsony költséggel, nagyobb területen történt a varrógépek értékesítése és így a méretgazdaságosság előnyeit is ki tudták használni.
  • Mivel akkoriban az amerikai háztartások egyik legkeresettebb terméke volt a Singer varrógép, a kizárólagosság alapján biztos jövedelemforrást jelentett a partnerek számára az együttműködés.

Az igazi franchise áttörés a XX. században

Ha napjainkban a franchise-ra gondolunk, legtöbbünknek a McDonald’s étteremlánc ugrik be. Azt már kevesen tudják, hogy az első máig sikeresen működő, mai értelemben vett franchise-modell, mégsem a gyorsétteremláncokhoz kapcsolódik, hanem az autóiparhoz.

Az első automobilok megjelenésekor a gyártók hasonló problémába ütköztek, mint korábban Singerék.

A helyzet és a vele járó problémák a következők voltak:

  • Teljesen új termék a piacon, ami jelen esetben az autók megjelenését jelentette
  • Ahhoz, hogy a termelés gazdaságos lehessen, több megrendelésre van szükség
  • A több megrendelésnek viszont a kiterjedt értékesítési hálózat a feltétele

Henry Fordot tekintik az autóipar, a modern tömeggyártás és a futószalagos gyártósor egyik úttörőjének, azonban a már említett problémákkal ő is tisztában volt.  Nem elég innovatív terméket költséghatékonyan gyártani, azokat értékesíteni is tudni kell.

Autószalonok, mint a franchise első letéteményesei

Az értékesítéshez pedig olyan koncepciót alkotott meg, amely jelentős mértékben megalapozta a franchise elterjedését világszerte: az autószalonokat.

Az autószalonokat különböző vállalkozók működtették, akik a franchise keretein belül szorosan együttműködtek Forddal.

Így Ford autói még nagyobb területen, még több emberhez jutottak el, ráadásul mindegyik fél jól járt vele:Ford - Oldtimer

  • A megnövekedett kereslet következtében Fordék a gyártási kapacitások növelése mellett, még nagyobb profitot voltak képesek realizálni.
  • Az autószalonok tulajdonosainak – szintén a megnövekedett kereslet következtében – évről évre több profitot termelt a vállalkozásuk.
  • A vásárlók sokkal kedvezőbb áron tudták megvásárolni a kinézett autókat, ráadásul a szervizelés is kényelmesebbé vált.

Már itt is jól látható, hogy a franchise-hálózat minden piaci szereplőnek előnyös. Mivel egyre több aszfaltozott utat építettek, lehetővé vált a nagyobb távolságok megtétele sokkal rövidebb idő alatt, az autózás elérhetővé vált a tömegek számára is.  

A franchise sikere csak a szerencsének köszönhető – vagy mégsem?

Mint minden vállalkozásnak, a franchise sikerének a legfontosabb alappillérei:

  • Stratégiai tervezés
  • Marketingkutatás és piacelemzés
  • Hatékony folyamatszervezés

Az autók tömeges megjelenésére kiváló érzékkel reagáltak az olajtársaságok. Számos olajtársaság a piaci folyamatok elemzésének eredményeit felhasználva franchise alapú terjeszkedési stratégiai mellett döntött.

A Chevron az USA-ban a mai napig így működik, de a hazai benzinkutak többsége is franchise rendszerben működik.

A legismertebb franchise történet

Szintén nem a véletlen műve a McDonald’s sikere. Biztosan sokan ismerik Ray Kroc és a McDonald’s testvérek történetét.

Ray Kroc utazó milkshake-turmixgép értékesítő volt, munkája során többször bejárta az Egyesült Államokat, egyik utazása során meglátogatta a kaliforniai McDonald testvérek hamburgerezőjét. Megfigyelte, hogy a hamburgerek készítése hasonlóan történik, mint egy összeszerelő üzemben a gyártás.

Krocnak víziója egész országban működő gyorsétteremlánc volt. Kroc szerencséjére abban az időben kerestek a McDonald testvérek franchise ügynököt, aki tapasztalt az országos értékesítésben.  

Kroc ráérzett, hogy ebben az üzletben több potenciál van, néhány gyorsétteremnél, egy nemzetközi “birodalmat” is létre lehetne hozni belőle. Kroc is követte a piaci trendeket és megfigyelte, hogy több országút és autópálya épül, sokkal több embernek van saját kocsija, mint korábban, ráadásul ezek az emberek sokat is utaznak. A legfontosabb felismerése pedig az emberek életmódjára vonatkozott: az emberek élete felgyorsult, a gyorséttermekre nagyobb az igény mint valaha.

Mivel a McDonald testvérek nem támogatták túlságosan a kiterjed franchise hálózat ötletét, ezért Kroc megvásárolta az egész McDonald’s brandet.  Míg 1963-ban 500 étterem működött, napjainkban már világszerte 34000-nél is több, a 80%-uk franchise alapján.

Napjainkban a legtöbb sikeres franchise rendszer a Ford vagy a McDonald’s modelljére épül.

A franchise rendkívül hatékony út az üzleti sikerek felé, azonban alapos tervezést igényel és az sem árt, ha a lehetőségeket felismerve a legjobb időben kezdünk bele az üzletbe.

Ha szeretne többet megtudni a franchise-ról, kövesse Facebook oldalunkat, hogy ne maradjon le a legfrissebb cikkeinkről!

Amennyiben Ön is franchise-rendszer kialakításával képzelné el üzleti sikereit vagy cégének bővülését, kérjen időpontot ingyenes konzultációnkra, ahol franchise-szakértő munkatársunk mindent részletesen és érthetően elmagyaráz mindent.

Megyek az ingyenes konzultációra!