A Louboutin márkaneve egyet jelent a méregdrága, piros talpú cipőkkel amelyek legolcsóbbika is 1000 dollártól kezdődik, a határ pedig a csillagos ég. A márka megalkotója, a  neves francia cipőgyáros, Christian Louboutin mai napig kikéri magának, ha valamelyik tervező vagy üzletlánc piros talpú cipőket dob a piacra, mondván, a cipőtalpak ilyen módon való kivitelezése az ő védjegye.

createur-christian-louboutin-photoChristian Louboutin 1964-ben születetett Párizsban, a divat fővárosában. Már fiatalon érdekelték a lábbelik, így 16 évesen abbahagyta az iskolát, és Charles Jourdan cipőtervező műhelyében kezdett el tanulni. 1979-ben az utcán sétálva figyelmes lett egy feliratra, amely a turistáknak szólt, és arra kérte a hölgyeket, hogy ne karcolják össze a cipősarkaikkal egy múzeum faborítású padlóját. Ezen megbotránkozva kezdte el tervezni Louboutin a sarkak aljára kerülő, tömített anyagból készülő gumiborítást. Rengeteg kísérletezés után néhány elkészült mintadarabbal táncestekre járt és az ott megjelenő nőknek kínálta cipőit. Karrierje  ezután olyan nagy divatházaknál folytatódott, mint a Chanel vagy a Yves Saint Laurent, viszont az igazi áttörést saját szalonja megnyitása hozta neki, ahol az első vendége Caroline monacói hercegnő volt. A hercegnő személyesen gratulált Louboutinnak, amit egy jelenlévő újságíró másnap megjelentetett, ezzel óriási népszerűséget szerezve a tervezőnek.

A piros talpak története

A skarlátvörös cipőtalpak ötlete először a Chanelnél töltött idő alatt fogant meg Louboutin fejében, amikor az asszisztense vörösre festett körmökkel jelent meg. Először a színes cipőtalpak gondolata foglalkoztatta a tervezőt, azonban miután az egyik cipő sarkát lefestette a mára már védjegyévé vált vörös színű körömlakkal, kizárólag ezt a színt használta a cipői talpán.

Harc a cipőtalpakért

Louboutin-main_2272677aChristian Louboutin az utóbbi években több alkalommal is perre vitte a piros talpú cipők védjegyének megsértését. Többek között az Yves Saint Laurent és a Zara ruházati láncot is a védjegy megsértésével és tisztességtelen versennyel vádolta meg a tervező. Szerinte ennek a színnek a használata a cipőtalpakon védjegybitorlásnak minősül, amellett, hogy ezekről a cipőkről az emberek széles körben a Louboutin márkára asszociálnak. A szellemi alkotások jogában több területet határolhatunk el egymástól, például szerzői jog, védjegy jog vagy a szabadalmak joga. Egy adott lábbeli megalkotása és szerzői jogi védelme már elkezdődik a matéria kiválasztásánál és a tervek papírra vetésénél. A hatályos jogszabály szerint az iparművészeti alkotások és azok tervei a törvény hatálya alá tartoznak, így védelemben részesednek.

Ugyanakkor létezik egy vékony választóvonal, amely hozzájárul ahhoz, hogy feltűnően hasonló alkotások mégis jogosan forgalomba kerülhessenek. A Louboutin cipők esetében a bíróság egyik alkalommal sem adott igazat a cégnek, arra hivatkozva, hogy “a divatiparban a színnek versenyt növelő esztétikai és díszítő funkciói vannak”, így a védjegynek járó védelem nem jár neki. Igaz, létezik színvédjegy, azonban ezek kizárólag akkor érvényesíthetőek, ha másodlagos jelentés is társul hozzájuk. A bíróság tehát úgy gondolta, amennyiben igazat adna Louboutin-nek, úgy egy olyan folyamat indulna el, amely lehetővé tenné, hogy akár mások is színeket monopolizáljanak.

Miért érdemes levédetni a nevünket, logónkat, márkánkat?

Annak ellenére, hogy Louboutin egyszer sem nyert az általa indított perekben, mégis komoly előnyök származnak a védjeggyé vált piros cipőtalpak alkalmazásából a cég számára. A fogyasztók érzelmileg ragaszkodnak egy-egy megszokott védjeggyel ellátott termékhez, akár akkor is, ha az sokkal drágább a hasonló termékeknél. Így a jelzés, mellyel megkülönböztetjuk magunkat a konkurensektől, a vállalkozások egyik legértékesebb tőkéje. Levédetés után lehetőségünk van folyamatos védjegyfigyelési szolgáltatás igénybevételére, amely segít abban, hogy megvédje nevét, logóját, márkáját a hamisítók, jogtalan felhasználók ellen.

Ha ötletünk világszerte népszerű lehet, akkor a nemzetközi szabadalmi bejelentés, vagy a nemzetközi védjegybejelentés segíthet számunkra, hogy más ne élhessen vissza ötletünkkel. Amennyiben ötletünk értékét egyedi kivitelezése adja, akkor a formatervezési minta levédése lehet segítségünkre.

Ha Önnek  van egy új márka-, név– vagy logóterve, és védjegyoltalom alá szeretné helyezni, de nem biztos benne, sérti-e más jogait, vagy névötlete szerepel-e már a nyilvántartásban, akkor a védjegykutatás szolgáltatást ajánljuk, amellyel lee llenőrizhetjük, hogy bejegyzett védjegye egyedi szereplője lesz-e piacának.

Ha kérdése van a védjegy bejegyezetetéssel, a védjegykutatással vagy védjegyfigyelés szolgáltatásainkkal kapcsolatban, hívjon minket, segítünk!