Az Igazi Csíki sör körüli védjegy vita

Végleg lezárult a hónapok óta tartó védjegy vita az Igazi Csíki Sör és a Heineken gyártotta Ciuc Premium közt. Az európai védjegyhivatal (OHIM) az Igazi Csíki Sör javára döntött, így Lénárd András mostantól jogerősen gyárthatja Csíki Sör nevezetű italát.

Érdekes a történet, érdemes elolvasni, hogy lásd, mi a tanulsága annak, hogy idejében levédd márkád, logód, cégneved.

A Heineken-nek 2003 óta van birtokában a Ciuc Premium nevezetű márka, melyet Romániában, Csíkszeredában készítenek (innen ered a sör neve), így a környékbeliek  logikusan csak “csíki sörként” hívják.

Viszont a székelyek, hagyományaikat újjáélesztve, szerették volna a régi receptek alapján elkészíteni saját sörüket, így miután Lénárd András 2013-ban levédette a Csíki Sör nevet (nemzetközi védjegybejelentés témában itt olvashat), hamarosan el is kezdték annak gyártását Csíkszentsimonban, végül pedig 2014. novemberében került a polcokra a székely kézműves sör, melyet az “Igazi Csíki Sör” névre kereszteltek.

A Heineken nyilván nem nézte ezt jó szemmel, így röviddel a Csíki Sör megjelenése után elindult a két márka közötti rivalizáció, pereskedés a védjegy védelmére. A holland multi szellemi tulajdon megsértésével, szabálytalan konkurenciával és tisztességtelen kereskedelmi tevékenységgel vádolja a kézműves sörfőzdét, azt állítva, hogy a székely manufaktúra termékének elnevezése túlságosan hasonlít a Heineken gyártotta Ciuc Premium-hoz.

Sőt, a holland vállalat annyira elszánt volt, hogy követelték a konkurens termék előállításának és forgalmazásának betiltását, valamint a gyártósor és az áru lefoglalását. A Hargita Megyei Törvényszék 2014. decemberében elsőfokon helyt adott a holland vállalat keresetének, ám ez nem szegte kedvét a székely manufaktúrának, fellebbezésüket tervbe vették, s közben folytatták a sörgyártást, valamint tervbe vették, hogy az Európai Közösségi Védjegyhivatalhoz fordulnak. Mivel az ítélet nem volt jogerős, így a Csíki Sör gyártója fellebbezett.

A Heineken rengeteg székely vásárlót veszített azzal, hogy a vádirat

ban kicsinyesen “állítólagos Székelyföldként” említi és ezzel együtt tagadja a székelyek földrajzi egységének létét, így ennek a kommunikációs hibának a következtében egyre többen kezdték venni inkább a Csíki Sört, s bojkottálni a Heineken gyártotta Premium Ciuc-ot.

A két márka közötti védjegy vita 2015. júliusában ért véget az Európai Közösségi Védjegyhivatal döntése által, hiszen Lénárd András még a sörgyártás előtt levédette az Igazi Csíki Sör márkanevét az OHIM-nál, így valamennyi európai uniós országban jogot formált a márkanév kizárólagos használatára. Az európai védjegyhivatal közleményében megerősítette, hogy a Csíki Sör semmilyen tekintetben nem téveszthető össze a Premium Ciuc-csal.

Pontosan látszódik tehát, milyen fontos, hogy előre levédessük márkánkat, nevünket, esetleg logónkat, s ha így teszünk, rengeteg pertől, bonyodalomtól kímélhetjük meg magunkat.

A jelzés, mellyel megkülönböztetjük magunkat a konkurensektől, a vállalkozások egyik legértékesebb tőkéje. Levédetés után lehetőségünk van folyamatos védjegyfigyelési szolgáltatás igénybevételére, amely segít abban, hogy megvédje nevét, logóját, márkáját a hamisítók, jogtalan felhasználók ellen.

Ha Önnek  van egy új márka-, név– vagy logóterve, és védjegyoltalom alá szeretné helyezni, de nem biztos benne, hogy sérti-e más jogait, vagy névötlete szerepel-e már a nyilvántartásban, akkor a védjegykutatás szolgáltatást ajánljuk, amellyel leellenőrizhetjük, hogy bejegyzett védjegye új szereplője lesz-e piacának.

Önnek volt már esetleg hasonló tapasztalata?

Ha kérdése van a védjegy bejegyezetetéssel, a védjegykutatással vagy védjegyfigyelés szolgáltatásainkkal kapcsolatban, keressen minket, segítünk!

Exit mobile version