A Szabadalom-Védjegy Tanácsadó Kft.-nél az a célunk, hogy minél több magyar feltalálónak segítsünk, hogy Magyarországon, vagy akár nemzetközi szinten is megvédhesse találmányát, és hogy az ne kerülhessen illetéktelen kezekbe. Szeretnénk, ha a találmányok nem csupán ötletek maradnának, és hogy minél több olyan magyar feltaláló kerüljön a köztudatba, akikre büszkék lehetünk.

Azonban sajnos számos, jól kivitelezett és kitervelt találmány reked meg az ötletek és tervek szintjén, mivel a megvalósításhoz a feltalálónak (iparágtól függően) anyagokra, helyre, kivitelezőre vagy éppen alkalmazottakra van szüksége – és ez mind-mind pénzbe kerül. Mai bejegyzésünk célja az, hogy egy kis segítséget nyújtsunk azzal kapcsolatban, hogy hogyan is lehet egy már meglévő ötlethez befektetőket találni.

Hol kezdjük?

Ahhoz, hogy találmányunkat az egész világ megismerhesse, egy jó ötlettel kell kezdeni. Bár túl egyszerűnek és közhelyesnek tűnik, ha belegondolunk, van benne igazság. Olyan dologgal kell előállnunk, amelyre van igény, és tényleg vonzó lesz a potenciális vásárlók (és persze a befektetők) számára. Ez a legkisebb, de egyben legfontosabb lépés. Hiszen ahogy Edison is mondta: “Amit nem lehet eladni, azt nem akarom feltalálni. Ha el lehet adni, az azt bizonyítja, hogy hasznos a találmány, ez a hasznosság pedig a siker kulcsa.”

befektetőt keresek edisonEbben a szakaszban tehát piackutatást kell végezni: lehet-e az adott találmánnyal érvényesülni, valóban van-e annyira jó az ötletünk, hogy sikert érhetünk el vele. Sokan követik el azt a hibát, hogy kihagyják ezt a lépést – Ön legyen előrelátóbb! Ezen kívül szükség lesz tervrajzokra, pontos műszaki leírásra, ki kell dolgoznunk a termék minden funkcióját, kinézetét, és hogy mindezt hogyan lehet megvalósítani. Ha módunkban áll, tárgyi találmányok esetén készítsünk is el egy modellt vagy egy prototípust, így a találmány levédését már úgy végezhetjük, hogy magunk is tisztában vagyunk a teljes folyamattal, a találmány kinézetével és funkcióival.

Amikor pedig már megvan az ötlet, rengeteg költség merül fel:a szabadalmat le kell védetni, kell egy marketing- és reklámterv, kivitelezési terv, rengeteg rajz és leírás… Ezen tételek egyike sem olcsó, ezért hacsak nem vagyunk nagyon szerencsés helyzetben, külső anyagi forrásokat kell keresnünk. Azonban vigyázzunk: amíg nincs meg a szabadalmi oltalom, addig nem illet minket kizárólagos jog a találmányra. Ha ilyenkor bárki illetéktelennek megmutatjuk a tervünket, könnyen pórul járhatunk, ha a másik személy előbb gondoskodik a levédetésről – ekkor az ötlet már sajnos őt illeti meg. Ebben a szakaszban legyünk nagyon óvatosak, hogy kivel is osztjuk meg ötletünket, tervünket.

találmány levédése banner

A találmány levédése

Több tényező miatt is célszerűbb legelőször a találmányunk levédetéséről gondoskodni. Az egyik ok, hogy nincs olyan befektető, aki szívesen szponzorálna valamit, ami csak ötlet szintjén létezik, vagy ami nincs megfelelően kidolgozva. A másik pedig az, hogy ha találmányunk elkészítésének már korai szakaszában megpróbálunk támogatót, szponzort szerezni, sokkal könnyebben áldozatok lehetünk, nagyobb az esély arra, hogy valaki ellopja ötletünket és sajátjaként használja fel azt.

Fontos tudni azt is, hogy a szabadalmi bejelentés napjától számítva az jogosan a feltalálót illeti meg; ettől kezdve más semmilyen formában nem használhatja fel azt. Ilyenkor terveink már biztonságban vannak, tehát már bátran beszélhetünk ötletünkről, és el is kezdhetünk befektetőket keresni – hiszen egy oltalom alatt álló találmányról van szó. Ennek kivitelezését, fejlesztését már csak maga a feltaláló végezheti el.

Támogatók szerzése, kivitelezés

Miután biztosak vagyunk benne, hogy ötletünk piacképes, eladható, és levédetéséről is gondoskodtunk, eljön az idő, hogy életre keltsük azt. Ez számos feltaláló számára a legizgalmasabb rész. Viszont ez az a fázis, amikor már szükségünk lesz anyagi támogatásra, hiszen hacsak nem vagyunk mérnökök, meg kell bíznunk (legalább) egy szakembert, hogy készítse el számunkra a találmányt – és jó szakembernek kell lennie, hogy pontosan olyan legyen a végeredmény, ahogy megálmodtuk.

473027561Ezután pedig kezdődhet a tényleges befektető-keresés, amikor olyan embereket, szervezeteket keresünk meg, akik anyagi segítséget tudnak nyújtani ahhoz, hogy termékünk valóban kikerülhessen a nagyközönség elé. Természetesen érdemes már a komplett tervekkel és a prototípussal felvértezve megkeresni a támogatókat – minél hitelesebben és hozzáértőbben tudjuk elmagyarázni, hogy miért érdemes befektetni ebbe az újdonságba, annál nagyobb esélyünk lesz meggyőzni a támogatókat.

Létezik egy másik módja is a befektetők szerzésének: vannak olyan támogatószerző weboldalak, ahová bárki feltöltheti új találmányának ötletét és annak leírását, és a látogatók tetszés szerinti összeggel támogathatják azt. Több olyan magyar és külföldi találmányt, filmet sikerült így életre kelteni. A lényeg az, hogy pontosan írjuk le tervünket, és ha tudunk, készítsünk promóciós anyagokat, esetleg egy videót a találmányról. Minél meggyőzőbbek vagyunk, annál könnyebb lesz a befektetők szerzése.

lamp-432249_1920Arra természetesen itt is ügyelni kell, hogy szigorúan csak a találmány levédetése után kezdjünk a támogatószerzésbe – hiszen ha egyszer ötletünk kikerül egy ilyen oldalra, utána már nem lehet levédetni.

Azon viszont érdemes elgondolkodni ebben a szakaszban, hogy mégis mennyiben vagyunk hajlandóak “osztozni” másokkal az elképzelésünkön. Mennyi részesedést szánunk befektetőinknek, hány befektetővel akarunk együttműködni, és mennyi részesedés marad végül nekünk. Természetesen rengeteg előnye is van annak, ha vannak partnereink, támogatóink, akik hisznek bennünk, de jól át kell gondolnunk, mielőtt véglegesen igent mondunk bárkinek.

A termék piacra dobása

Ha megvan a találmány, le is van védve, elkészült a prototípus, és a pénz is összegyűlt arra, hogy a találmány elinduljon a világsiker felé, következik a gyártás, a reklám és az eladás. Természetesen ennek a szakasznak is megvannak a maga nehézségei: a gyártáshoz megfelelő szakemberre van szükségünk, a termék külsejének vagy csomagolásának megtervezéséhez grafikusra van szükségünk, kell egy jó weboldal és egy jó marketingterv. Ezt megtehetjük úgy, hogy marketingest veszünk fel, vagy akár meg is bízhatunk egy ügynökséget.

Mint láthatjuk, néha hosszú és rögös lehet az út, amely egy jó ötlet megszületésétől a kivitelezésig és a tényleges termék árusításáig vezet. Azonban megér minden időt és energiát – hiszen később nemcsak anyagilag térül meg a sok befektetett munka, hanem büszkén is tekinthetünk majd találmányunkra, és – akárcsak a többi neves magyar feltaláló (Bíró László vagy Neumann János – beírhatjuk magunkat a történelemkönyvekbe.

Ha ötletünk világszerte népszerű lehet, akkor a nemzetközi szabadalmi bejelentés, vagy a nemzetközi védjegybejelentés segíthet számunkra, hogy más ne élhessen vissza ötletünkkel. Egyedi megoldásoknál, ahol a termék értéke a kialakításban rejlik, a formatervezési minta oltalom alá helyezése is fontos lehet!

Amennyiben olyan ötlete, szellemi terméke van, amely anyagi és erkölcsi elismerést vonhat maga után, tájékozódjon a védjegy és szabadalom levédése témakörben. Ha rendelkezik már védjeggyel, akkor a védjegymegújítás biztonságot nyújthat. Ha piacképes ötlete, terméke van, akkor fontos lehet ön számára a logó levédése, cégnév levédése, név levédése, termék levédése és ötlet levédése is. A folyamatos védjegyfigyelés pedig biztonságot nyújt számunkra, mivel időben megtudjuk, hogy más nem kívánja-e eltulajodnítani védjegyünket.

Ha ötlete már megszületett, és tanácsadásra van szüksége a levédetéssel kapcsolatban, keressen fel minket: adja meg elérhetőségeit a Kapcsolat menüpontban, és ingyenesen visszahívjuk.