A futár a címünk alapján talál meg minket, a vásárlóink a domain-ünk alapján. Ezért kiemelten fontos, hogy felelősen bánjunk vele és ne vegyük félvállról, ha a domain levédése kerül szóba.

A domain egy egyedi azonosító, mely nem csak informatikai jelentőséggel bír, hanem erős kommunikációs üzenete is van.

Mi legyen a nevünk?

Ideális esetben domain nevünk beszédes, rövid, könnyen megjegyezhető. A cégeknek több ideális lehetőségük is van, ha a megfelelő nevet keresik: a domain-jük vagy a cégük neve, vagy a szolgáltatásukat mutatja be a legfrappánsabb módon.

Például a www.adidas.com, illetve www.focilabda.hu is teljesíti ezeket a kívánalmakat.

Érdemes szem előtt tartani, hogy a domain nevek általában nem tartalmaznak ékezetes betűket, így legyünk kellően körültekintőek. Amennyiben cégünk az “egy fős nyaralás”-ban látja a piaci rést, alaposan gondoljuk meg, hogy milyen nevet is regisztrálunk.

Ha külföldre is szeretnénk terjeszkedni, akkor legyünk tekintettel arra, hogy külföldön más jelentése lehet egy-egy szónak (ha a Fika nevű svéd kávézóhálózat Magyarország irányába terjeszkedne, akkor ahogy a cégnevet, úgy a domain nevet is érdemes meggondolniuk). A beszédes, de hosszú címek egy adott nyelven könnyen azonosíthatóvá teszik a vállalkozás címét, viszont külföldön ezzel problémánk lehet. Ezért, ha autómosóval rendelkezünk, tanácsos egy külföldi domain-t is foglalni, mert a www.csaktisztaauto.hu sok ügyfelünket megzavarhatja.

Nevünk az arculatunkat is meghatározhatja, hiszen míg egy cukrászda, ifjúsági sportegyesület, vagy hobbikör neve lehet akár egy szójáték is, ez egy ügyvédi iroda esetében, vagy egy hitelintézetnél komolytalannak hat.

Hiszen egy dietetikus cukrászda www.fogyifagyi.hu-s címe teljesen jól működik, addig a www.csorohitel.hu visszatetszést válthatna ki, ha hitelintézetként a kevésbé tehetős célcsoportot célzunk meg.

Fődomain-aldomain

Megkülönböztetünk fő- és aldomain neveket. A fődomain-ek 2 csoportba sorolhatók: nemzeti domain, nemzetközi fődomain.

Nemzetközi fődomain: .com, .net, .org stb. kiterjesztésű domain végződések. A nemzeti domain-ek ezzel szemben az adott országra utalnak: .hu, .de, .uk stb.

Fődomain amit mi weboldalnak, webcímnek hívunk. Ilyen a www.szabadalom-vedjegy.hu

Aldomain lehet, amit ez elé írunk, például aldomain.fődomain.hu. Ilyen például a www.szabadalom.szabadalom-vedjegy.hu.

Domain használatba vétele

Amennyiben kitaláltuk a megfelelő domain-nevünket, akkor első lépésként ellenőrizzük, hogy az használatban van-e, illetve igényelték-e korábban.

A domain ellenőrzését ne úgy képzeljük el, hogy a keresőbe írjuk be, hiszen lehet, hogy más igényelte, de egyelőre nem használja azt. Több ingyenes domain ellenőrző oldal van, bármelyiket használhatjuk erre a célra. De bármelyik domainszolgáltatónál le tudjuk ellenőrizni, hogy az adott domain foglalt-e, hiszen egy központi adatbázisba vannak ezek gyűjtve, így X szolgáltatónál ellenőrizhetjük az Y szolgáltatónál lefoglalt domaineket is.

Amennyiben egy domain szabad, akkor azt már igényelhetjük is. Ennek ára eltérő lehet, de évi 2-4.000 Ft-os összegből megvásárolható a domain használatának joga. Ez persze még kiegészül a tárhelyszolgáltató számára fizetett összeggel is, ugyanis a domain névhez nem tartozik tárhely, ezt külön kell igényelnünk. A tárhely lényegében olyan, mint egy virtuális merevlemez, a honlapon lévő adatainkat a tárhelyünk őrzi.

Más által használt domain megvétele

Amennyiben megtaláljuk a tökéletes domaint, de sajnos foglalt, akkor nem szükséges beletörődnünk, hogy megelőztek minket. Felkereshetjük a domain birtokosát és megvásárolhatjuk tőle a jogot a domain használatára. Ez persze körülményesebb, mint egy sohasem használtat regisztrálni, de hosszabb távon elképzelhető, hogy megéri.

Domain-ek értéke

Természetesen a domain-ek értéke eltér. Hiszen sokan rájöttek már, hogy egy frappáns névnek mekkora üzleti értéke van és milyen brandet lehet ráépíteni. Egy ismert név domain-ként való használata pedig gyakran milliós összeget is érhet. Képzeljük el, hogy ha valaki elég szemfüles és idejekorán lefoglalja a www.coca-cola.com-ot. Az üdítőgyár valószínűleg magas összeget kínált volna, hogy megvegye tőlünk ezt a domain-t.

Sajnos sokan ezzel vissza is élnek. Amennyiben egy nagy jövő előtt álló cég nevét lefoglaljuk domain-ként, akkor igen nagy kincs lesz a kezünkben. Persze ez káros is lehet ránk nézve, ha mi rendelkezünk egy nagy jövő előtt álló céggel, szolgáltatással, ötlettel és valaki előttünk lefoglalja azt.

Ebben sokan láttak lehetőséget és nem egyedi eset, hogy valaki több száz domaint későbbi továbbértékesítés, haszonszerzés reményében.

Domain levédése

Sokan nem tudják, de a domain regisztrációja, lefoglalása nem egyezik a domain levédésével. Honlapot levédetni nem tudunk, ellenben a domain levédése védjegyeztetési eljárással megoldható.

A domain levédése csupán a névre vonatkozik, a weboldalunkon található tartalmakra nem. Amennyiben a honlapunkon lévő írásokat, tartalmakat szeretnénk biztonságban tudni, oda nem elég a honlap címét (domain) levédetni, hanem az ottani tartalmakat kell.

Ugyan a fotókat és az írásokat védi a szerzői jog, viszont annak a bizonyítása már nehezebb, hogy valóban mi voltunk-e a szerzők.

Fotók esetében még könnyebb a dolgunk, hiszen ha rendelkezünk a fotó nyers fájljával, akkor sok kérdés nem marad, hogy kié is a kép (továbbá a fotókban tárolt metaadatok, úgynevezett exif-adatok is sok információt hordoznak, például a fényképezőnk típusát is). Ezért csak annyi a dolgunk, hogy a fotóinkat nyers változatban ne tegyük közzé, hanem publikálás előtt méretezzük őket át.

Szöveges tartalom esetében viszont már jóval nehezebb a bizonyítás, hiszen szöveget manapság könnyű változtatni, formázni (akár pdf-ből is kinyerhetjük a szöveget), továbbá cikkeket, műveket nem is lehet levédetni önmagukban, legfeljebb a címeket, a szerzői jog viszont ilyen esetben lép elő.

Természetesen szavakat és mondatokat nem sajátíthatunk ki, ezért nem kérhetünk védjegyet cikkekre, versekre, ugyanakkor regisztrálhatjuk azokat, ilyen esetben szerzőijogi pereknél bizonyító erejű kártya lesz a kezünkben.  

A domain levédése tehát mindenképpen fontos lépés azoknál a vállalkozásoknál, akik hosszútávra terveznek, illetve akiknek még csak formálódik az ötlet a fejükben, hiszen enélkül komoly problémákba ütközhetünk, ha a konkurencia ártani szeretne nekünk.

Vegye fel a kapcsolatot velünk és védjegyeztetési szakértőnk egy ingyenes konzultáció során segít Önnek!

ÉRDEKEL!