Sokat hallottuk az utóbbi időkben a franchise szót, az üzleti szektorban rohamosan bővülő hálózatokról beszélnek, amik a franchise rendszer keretén belül működnek. Legtöbbünknek azonnal a McDonald’s vagy a Burger King jut eszébe, de valóban Amerikából származik a franchise? Érdemes tisztában lenni pár fogalommal annak, aki szeretné alkalmazni a saját márkájára a franchise rendszert, vagy annak, aki szeretne beszállni egy – már meglévő – sikeres üzletbe.

Ha éppen induló üzletet tervez, jó tudni, hogy ahhoz, hogy be tudja indítani a franchise formában működő tervet, alaposan át kell gondolni és előkészíteni jogi szempontból is a leendő franchise-hálózatot! 

Ha már meglévő üzleteit szeretné bővíteni és ehhez franchise rendszert használna, itt is adódnak olyan jogi lépések, amelyekhez szükség lehet egy tapasztalt jogi szakértőre, franchise-szakértőre.

Lássuk, mi az a franchise rendszer?

A franchise egy olyan sokrétű gazdasági együttműködési forma, amelynek középpontjában a franchise átadó (tulajdonos) nevéhez, kapcsolódó jogok átadása és ezek hasznosítására vonatkozó szerződés áll. Ezek a jogok, melyeket a franchise átvevő használ fel valamilyen szolgáltatás nyújtására, illetve meghatározott áruk, termékek előállítására és forgalmazására. 

A franchise rendszer már Magyarországon is jelen lévő gazdasági együttműködési forma, nem önálló vállalkozási forma, hanem, sajátos vállalkozási típus. A franchise rendszer szoros együttműködésen alapszik, a franchise átadó, (a rendszer tulajdonosa) és a franchise átvevő között. A rendszer/üzlet tulajdonosa egy szakmai és kereskedelmi szempontból kialakított rendszert ad át a franchise-átvevőnek. Ezt a kialakított rendszert know-how nak, vagy franchise kézikönyvnek is nevezik, és ennek a rendszernek/felhalmozott tudásnak a használatáért fizet a franchise átvevő. A franchise rendszert folyamatos segítséggel, betanítással és ellenőrzéssel adja át az átadó az átvevőnek, aki a szerződésben rögzített előírások szerint üzemelteti. 

Hogyan épül fel a franchise rendszer?

Egy franchise rendszer kiépítésének első és legfontosabb lépése a márka kialakítása. Találnunk kell egy alkalmas márkanevet és azt a márkanevet levédetni. Ez már önmagában sem könnyű feladat, bár sokan gondolják, hogy elég egy jól hangzó cégnevet kitalálni, de sok buktatója lehet ennek, ezért jó, ha alaposan átgondoljuk, milyen márkanevet választunk! Ha külföldi terjeszkedésben is gondolkodunk, le kell védetnünk azokban az országokban is a nevet, ahová az üzleteket tervezzük!

A franchise szerződés két fél közötti szerződéses alapon működik, a fő feladatot azonban, a kezdeti lépéseket a későbbi franchise átadónak kell megtennie. Ő az, aki kialakítja a rendszert, amit a franchise szerződésben foglaltak szerint átad a franchise átvevőnek. 

Szükség van egy kidolgozott és kipróbált üzletre, tehát a franchise rendszer kialakításának második lépése a mintaüzlet létrehozása. Ennek a mintaüzletnek, vagy minta üzleteknek a tapasztalatai alapján lehet kidolgozni az ún. know-how-t, azaz a franchise kézikönyvet. 

Milyen példák vannak a franchise rendszer működésére?

Ma már rengeteg példát találunk működő franchise rendszerekre világszerte. 

Lehet kategorizálni tevékenység alapján:

  • szolgáltatás franchise (pl. éttermek, oktatás, egyéb szolgáltatások)
  • kereskedelmi franchise (termékek forgalmazására)

ez a franchise rendszer (kereskedelmi franchise) nagyon népszerű, itt a know-how átadásakor nem csak a termékek forgalmazási jogát kapja meg az átvevő, de a tudást is, hogy miként adja el a termékeket. Az átadó tulajdonában vannak a védjegyek, logók, cégjelzések, az átvevő pedig használja ezeket.

  • termelési franchise (a rendszer átadója termelési technikáról és technikai tapasztalatról, szaktudásról szóló know-how-t ad az átvevőnek)

Nézzünk meg néhány franchise rendszerben működő vállalkozást!

Működhet franchise rendszerben például 

mosoda, ilyen a legtöbbünk által ismert Bubbles önkiszolgáló mosodahálózat.

pizzériák, a Don Pepe pizzéria is franchise rendszerben működik

cukrászdák, kávézók, pl. 

  • Espresso Café mobil kávé bár, 
  • Hauer Cukrászda és Kávéház, 
  • Organo Café Kávéház, 
  • Espresso Café mobil, 
  • Organo Café Kávéház

pékségek, ide tartozik többek közt a

  • Fornetti,
  • Pájer Pékség,
  • Pek-Snack Látványpékség, 
  • a PRINCESS Látványpékség

de lehet franchise rendszerben utazási iroda is, pl. Viva Travel Utazási Központ, vagy a Traveltime Utazási Iroda

  • nyelviskolák, pl. Katedra Nyelviskola
  • borüzletek, amire nagyon szép magyarországi példa a Borháló, ahol Elek Márton, a tulajdonos 5 év alatt 50 üzletet nyitott.

“50 üzletünk van országszerte, de lehetne 100 is. Jelentkező bőven akad: jók a borok, jók az árak, érthető az üzleti előny, egy bevezetett márka és egy saját borüzlet lehetősége sokak számára vonzó. Én azonban kiemelkedő hatékonysággal ijesztem el az embereket” – mondta el Elek Márton a tulajdonos. Forrás: Portfolio.hu

Mit lehet franchise rendszerben működtetni?

Fontos tudnunk, hogy egy ötletet nem lehet franchise-olni. Tűpontosan kidolgozott és kipróbált üzletre van szükség, mivel az, hogy a franchise átadó ötletét tesztelje, már nem a franchise átvevő feladata, ezért már eleve létre kell hozni minimum egy, (még jobb, ha több) mintaüzletet az ország több pontján, amiken már le van tesztelve, hogy működőképes az ötlet. 

Ezek után kerülhet sor az ún. know-how, (franchise kézikönyv) kidolgozására, kialakítására, a részletek pontos tisztázására és a gyakorlatban való tesztelésre is. 

Ki a franchise rendszerben az átadó, ki az átvevő?

A franchise rendszerben mindig az üzlet tulajdonosa az átadó, ő az, aki kidolgozza a franchise rendszert, teszteli, mintaüzleteket hoz létre, birtokolja a nevet.

Itt érdemes megjegyezni, hogy a franchise átadó tulajdonképpen felhatalmazza az átvevőt arra, hogy a bejáratott üzletét “használja”. Az átadó biztosítja a szükséges iparvédelmi jogok használatát az átvevőnek, például a franchise nevének, mint védjegynek a használatát, vagy a formatervezési minták használatát. 

Az átadó feladata, hogy az átvevőnek folyamatos segítségnyújtást adjon, ő látja el a fő marketing feladatokat is és az ellenőrzés is hozzá tartozik.

Mi az a franchise szerződés

A franchise szerződést a Wikipéda így határozza meg: “A jogbérleti (franchise) szerződés fogalmát a franchise szerződésre a 2014. március 15-én hatályba lépett Polgári Törvénykönyv vezette be, amely ezt a szerződésfajtát jogbérleti szerződésnek nevezi. A szerződő felek elnevezése: a jogbérletbe adó és a jogbérletbe vevő.” Forrás: Wikipédia

A franchise szerződés más néven tehát jogbérleti szerződés, azonban Magyarországon a törvényi elnevezés helyett továbbra is a franchise szerződés kifejezés van használatban. 

Mi alapján készül a franchise szerződés?

A franchise kézikönyv az alapja a franchise szerződésnek. A kézikönyvben az átadónak úgy kell részletesen összefoglalni az ismereteket, hogy az a leendő franchise átvevőnek (külső vállalkozó) átadható legyen. Nem elég szóban átadni ezt a tudást, mindennek rögzítésre kell kerülnie a későbbi számonkérés vagy az ellenőrzés miatt.

Miért jó a franchise átvevőnek, ha franchise rendszerhez kapcsolódik?

  • a név, márka amit a vásárlók keresnek már bevezetett
  • az üzleti modell már letesztelt
  • kap egy kidolgozott arculatot
  • termék és szolgáltatás fejlesztést kap
  • a termékek közös beszerzése miatt sokkal kedvezőbb ár
  • komoly hátteret kap, ahol számíthat segítségre

Mitől lesz sikeres egy franchise rendszer

A franchise rendszer sikerének titka, hogy mind a franchise átadó, mind pedig a franchise átvevő a sajátjának tudja érezni az üzletet. Átvevőként fontos, hogy ne csak az anyagi szempontokat tartsa fontosnak a későbbi partner, de legyen elkötelezett, innovatív.

Lényeges, hogy az üzleteket nem csak átvenni kell és betartani a franchise szerződésben foglaltakat, de elkötelezettség is szükséges, csak akkor vágjunk bele franchise üzletbe, ha ezeket vállalni tudjuk!

Ha gondolkodik azon, hogy már meglévő bevezetett márkáját franchise rendszerben működtetné, vagy átvevőként vágna bele egy franchise üzletbe, mindenképp javasoljuk, hogy forduljon olyan szakértőhöz, aki otthonosan mozog a franchise világában, sok tapasztalattal rendelkezik és hatékony segítséget tud nyújtani Önnek!

Amennyiben Ön is franchise-rendszer kialakításával képzelné el üzleti sikereit vagy cégének bővülését, kérjen időpontot ingyenes konzultációnkra, ahol franchise-szakértő munkatársunk részletesen és érthetően elmagyaráz mindent.

Bízza a Szabadalom-Védjegy Tanácsadó Kft.-re az ügyintézést!

Profikra bízom az ügyintézést!