Mit nevezünk innovációnak?

Az innováció egy kreatív ötletből születő folyamat, amely során az ötlet megvalósul. Maga az innováció szó a latin in-novare kifejezésből ered, melynek jelentése: újulásban, megújulásban. Fordíthatnánk az innovációt fejlődésnek, fejlesztésnek, újításnak is, de ennél sokkal több van a szó jelentése mögött. 

Minden olyan újítás ide sorolható, ami napjainkban megjelenik és könnyebbé, élhetőbbé teszi a mindennapokat, például egy új termék kifejlesztése, egy meglévő termék olcsóbbá tétele, de ide sorolhatóak a technológiai innovációk, gazdasági, marketing, vagy a műszaki innovációk is. 

Az innovációs tevékenység gyakorlatilag az emberiséggel egykorú, hiszen a kőkorszakban is alkalmazták már akkor, amikor például egy ötlet alapján kifejlesztették, és létre is hozták az első vadászatra alkalmas pattintott dárdahegyet. Az ősember valószínűleg nem úgy gondolt a dárdahegyre, mint innovációra, de az ettől még az volt, egy új eljárás, amit előnyhöz juttatta őt a vadászatban, és ezután alkalmazni tudta a fejlesztését a hétköznapokban. 

Honnan ered az innováció fogalma?

Az innováció, mint fogalom az 1930-as években került a köztudatba, Joseph Alois Schumpeter, osztrák-amerikai közgazdász tanulmánya alapján, amiben az innováció elméleti alapjairól ír. A mű eredeti címe: The Theory of Economic Development. Az akkor íródott tanulmányban Schumpeter úgy fogalmazta meg az innovációt, mint szakmai fejlődést, szerinte az innováció lényege a termelési tényezők újszerű kombinációja. Tanulmányában a gazdaság területén megjelenő megújító folyamatok leírására használta az innováció fogalmát és öt alapesetét írta le:

  1. a fogyasztók által még nem ismert új javak előállítása
  2. új szállítási módszerek bevezetése,
  3. új piacok feltárása,
  4. új termelési anyagok (nyersanyagok vagy félkész áruk) használata,
  5. új piaci helyzet kialakítása

Schumpeter óta elfogadottá vált az a megközelítés, miszerint a gazdasági haladás legfontosabb mozgatóereje az innovációs tevékenység.

Később Garai László második modernizáció elmélete nyomán, aminek lényege, hogy a modern gazdasági rendszernek már nem csak az anyagi feltételekkel kell rendelkezniük, de emberi erőforrással is számolni kell, azt is elő kell állítani. Ekkor már picit átalakult a fogalom, inkább az ember-gép rendszerre értelmezthetővé vált. 

Az innováció fogalma a századokon át folyamatosan változott, rengeteg szakirodalom érhető el, vannak innovációs intézetek, egyetemek, azt pedig, hogy mennyire szükséges a gazdaságok versenyképességéhez az innováció, a vállalatokon kívül az államok is elfogadták. A tudásalapú gazdaság elengedhetetlen építőeleme és motorja is egyben az innováció. A 2000-es években az innováció lett a gazdasági versenyképesség legfontosabb eleme. 

találmány levédése banner

Mikor lesz egy ötlet innováció?

Ha veszünk egy feltalálót, akinek van egy kreatív ötlete, azt mondhatjuk, hogy akkor válik innovációvá az ötlet, ha a feltaláló által feltalált dolog vagy eszköz gyártása is megindul, tehát az elképzelés végül meg is valósul, a napi gyakorlatban is alkalmazható válik. 

Nézzük meg ezt egy példán keresztül!

Egy magyar tudós találta fel a kriptonlámpát

Bródy Imre egyike volt a 20. század első felében tevékenykedő és alkotó kiváló magyar tudós generáció tagjainak. Bródy Imre nevét a kriptonlámpa feltalálása tette világhírűvé, melyet munkatársaival 1931-ben szabadalmaztattak. A kriptonégőt az 1936-os Budapesti Ipari Vásáron mutatták be – ez lett a kiállítás egyik szenzációja. 

Az innováció lényege az volt, hogy helyettesítsék az akkor jelenlévő kevésbé hatékony technológiát. Már akkoriban is tudták, hogy az izzólámpa nem túl hatékony. Az is egyértelmű volt, hogy a volframszál jobb hatásfokú a szénszálnál, viszont izzítás közben párolog, ezért egy idő után elfogy vagy elszakad, ezen kívül a búrára kirakódó volfram árnyékolja az izzószálból kilépő fényt, ez pedig hatásfok romláshoz vezet. Akkor találtak egy olyan megoldást, hogy a lámpabúrákat vákuum helyett a levegőből kinyert argonnal töltötték meg, viszont az argonban a szál lassabban párolog, ezért több árammal lehet ugyanazon a hőfokon tartani. Ekkor kezdett Bródy Imre kutatásokba, az érdekelte, milyen gáztöltettel lehetne mérsékelni a kedvezőtlen hatásokat. Ekkor találta meg a megoldást, a kriptont, amivel a jobban felhevített izzószállal azonos élettartam mellett erősebb és fehérebb fényt adó izzókat lehetett készíteni.

Tungsram kriptonlámpája.

A gyakorlati megvalósításra a Tungsram Ajkán gyártelepet létesített, ahol Bródy kriptongyártási technológiája alapján 1937. október 23-án megindult a kriptongyártás. Az ajkai gyár évente 200 m3 kriptongázt állított elô, és a Tungsram izzólámpa-gyártását a II. világháború végéig ellátta a szükséges kriptonmennyiséggel.

Innováció újragondolva

Az elmúlt évszázadban többször is újradefiniálták az innováció fogalmát, mivel mint minden változó környezetben lévő fogalom, az innováció is változtatásra szorult. 2005-ben adták ki az ún. Oslo kézikönyvet, ahol az innováció  fogalmát már szélesebben próbálták definiálni, így került meghatározásra:

“Az innováció egy új, vagy egy jelentősen javított termék (áru vagy szolgáltatás), vagy eljárás, egy új marketing módszer, vagy az új szervezeti módszer az üzleti gyakorlatban, munkahelyi szervezetben vagy a külső kapcsolatokban”

Forrás: Wikipédia

Abban változott a fogalom, hogy már nem csak termék és eljárás innovációról, hanem marketing innováció és szervezési-szervezeti innovációról is beszélnek a meghatározás kapcsán. 

Ekkor létrehoztak 4 alkategóriát, amelyek szempontjából az innováció vizsgálható, ezek a következő, napjainkban is jelen lévő innovációs típusok:

  • termék innováció
  • eljárás innováció
  • marketing innováció
  • szervezési-szervezeti innováció

Termék innováció – újítás a vállalat értékesíthető teljesítményében

A termék innováció olyan áru, vagy szolgáltatás bevezetése, amely – annak tulajdonságai és rendeltetése vonatkozásában – új, vagy jelentősen megújított.

Ez magában foglalja a fejlesztésre vonatkozó részletes műszaki leírásokat, az összetevőket és anyagokat, a beépített szoftvert, a felhasználóbarát jelleget, vagy más funkcionális tulajdonságokat.

Termék innovációról beszélünk, ha egy cég új terméket vezet be a piacra, erre jó példa a Pécsi Sörfőzde, ahol nemcsak a termékek mentek át megújuláson, hanem új terméket is bevezettek, a gluténmentes sört. Itt egy nagyon tudatos és fokozatos bevezetés történt, felismerték, hogy milyen sok embert érint a gluténérzékenység, és a sörgyártáshoz használt árpa az ételintoleranciát kiváltani képes alapanyagok listáján szerepel.

Pécsi sör gluténmentes változatban.

Új termék bevezetésénél fontos lehet az is, hogy a cég levédesse a terméket, ha a termék neve is új, azaz új márka kerül bevezetésre ezt is megvédheti a másolóktól, ha mielőbb levédeti a márkát

Ha egy újítás, innováció beválik, nő a cég forgalma, erősödik a piaci pozíciója, kedvezőbb lesz az árrés szerkezete, és lényegesen nagyobb haszonra tehet szert. Arról nem is beszélve, hogy az új kategória a kereskedelemben magával húzhatja a többi forgalmát, és több promóciós bevételre számíthat a vállalat.

Eljárás vagy folyamat innováció

Az eljárás innováció új, vagy jelentősen megújított termelési vagy szállítási módszer megvalósítása. Felöleli a technikában, a berendezésekben és/vagy a szoftverben bekövetkező jelentős változásokat. 

Az innovációkat még tovább lehet osztályozni újszerűségük alapján

  • Radikális innováció

Akkor beszélhetünk radikális innovációról, ha az innovációk olyan alapvetően új, fejlett fejlesztések eredményeinek bevezetését foglalják magukban, amelyek a gazdaságot az egész iparág, a tudomány és a technológia szférájának infrastruktúráján befolyásolhatják

Jó példa a radikális innovációs fejlesztésekre:

  • a mobil internet
  • a 3D nyomtatás
  • vagy a kriptovaluták bevezetése
  • Optimalizáló innováció

Lényege a különböző műszaki vagy vezetési folyamatok helyi optimalizálását biztosító megoldások megvalósítása. Hívják még javításnak is az optimalizálást. 

Ha a mobil technológiákat nézzük, akkor a több érintőképernyős képernyők feltalálása, amelyek felismerik az okostelefonok vagy táblagépek kijelzőjén megjelenő többszörös egyidejű ujjal történő érintést, fejlesztési innovációnak tekinthetők ezen a területen. 

  • Módosítási innováció

Az úgynevezett módosítási innovációk  lényege a termelékenység, a fogyasztói tulajdonságok, a meglévő megoldások hatékonyságának javítása. Módosítási innováció például egy új technológiai eljárás feltalálása a számítógépes processzorok gyártására.

Az találmány mint innováció

Találmánynak hívjuk a termékre vagy eljárásra vonatkozó új műszaki megoldást,  az azon fennálló jogi oltalom neve pedig szabadalom vagy szabadalmi oltalom. Találmány lehet még egy új, ötletes/innovatív megoldás egy technikai problémára, de mindenképpen újdonságnak kell lennie. 

Fontos kitétel, hogy egy találmány megvalósítható, reprodukálható legyen.

Annak érdekében, hogy a találmányunk felhasználásához kizárólagos jogokat szerezzünk, le kell védetnünk találmányunkat!

A találmányok levédésének 3 legfontosabb szabálya

  1. Tartsa a találmányát titokban!
  2. Ne másoljon!
  3. Legyen az üzleti terv része!

Ha Önnek is fontos termékének, ötletének, innovációs fejlesztésének, új műszaki megoldásának vagy találmányának  levédése, kérjük kérjen ingyenes visszahívást az alul található űrlapon, vagy keressen minket a kapcsolat menüpontban található elérhetőségek valamelyikén – hívjon telefonon vagy írjon emailt – , és készséggel válaszolunk kérdéseire. 

Miért válasszon minket, miben vagyunk jók?

A Szabadalom-Védjegy.hu munkatársai arra törekednek, hogy megvédjék ügyfeleik szellemi alkotásait a jogosulatlan felhasználástól. Segítünk szellemi termékének levédésében, hogy az szabadalmat, védjegyoltalmat kapjon.

A feltaláló számára nagyon fontos, hogy szabadalma oltalmat kapjon. Számunkra pedig létfontosságú, hogy a szabadalmat megvédjük, megvédjük a feltaláló jogait, hogy lehetőség szerint ne bitorolják el a nehezen elért és oltalmazott szabadalmát. Ha egy terméket forgalmaz és azt levédette, védjeggyel látta el, annak használata ezután csak az Ön engedélyével lehetséges.