Miért érdemes levédetni logónkat?

lipóti logó levédése
Biztonságból, előrelátásból és befektetésből. Ha van egy piacképes termékünk, vállalkozásunk, akkor a versenytársakban nagy a kísértés, hogy részesüljenek a sikereinkben és persze bevételünkben is. A fogyasztók szeretik a logó és más védjegyek nyújtotta biztonságot, amivel a termék minőségét és eredetét szavatoljuk.

Ha levédetjük logónkat, akkor meg tudjuk gátolni konkurenciánkat, hogy jogtalanul felhasználhassa azt, így megkárosítson minket. A logó nem csak szimbólum, hanem egy befektetés és erős marketingeszköz is. Nem szabad megvárni, hogy cégünk, termékünk befusson, mert logónk egyre-egyre hívogatóbb lesz a konkurenseknek. Mindenképpen fontos, hogy még időben levédjük logónkat.

Hogyan védethetem le logómat?

logó levédése Logó levédéssel kapcsolatban szakértő partnereink nyújtanak segítséget ügyfeleinknek. Ha Önnek is fontos termékének levédése, kérjük kérjen ingyenes visszahívást az alul található űrlapon, vagy keressen minket a kapcsolat menüpontban található elérhetőségek valamelyikén – hívjon telefonon vagy írjon emailt – , és készséggel válaszolunk kérdéseire.

Tudja, hogy milyen szempontoknak kell megfelelnie egy logónak? És milyen szerepet is tölt be valójában?

A logónk lesz a vállalatunk arca. Ezt soha nem szabad elfelejteni, ha logót szeretnénk. A szépség belülről fakad, és ami belül van, az számít igazán. Ez igaz is, de az sem mindegy, hogy valaki milyen fizimiskával rendelkezik, hiszen az alapján ismerjük fel egymást és az első találkozáskor ez alapján van valakiről jó, vagy rossz benyomásunk. A logónál is igen fontos, hogy ne csak díszként szerepeljen a cégpapírok között, vagy a kapucsengőn, hanem valóban legyen funkciója. Tűnjön fel a céges levelezésen, honlapokon, névjegykártyán, falon, üzleteinkben, irodáinkban és rendezvényeken.

Egy idő után logónkkal azonosítják a cégünket és fordítva. Sőt, ideális esetben akár a logónk maga is képes lesz meggyőzni a vásárlókat, hogy minket válasszanak. Így nem mindegy, hogy hogyan kezeljük ezt a kérdést és levédetjük-e logónkat.

Mit nevezünk logónak?

szentkiralyi logó levédése
A logó egy cég, szervezet vagy szolgáltatás egyedi, jól felismerhető, azonosításra szolgáló jele. A logó elsődleges célja a megkülönböztetés, az egyértelmű jelölés, megkönnyítve a tájékozódást a piac szereplői között. Például mindenki számára közismert a Mercedes, Apple logó. De nem kell külföldre mennünk, a logó és arculati elemek belégnek az emberbe. Elég annyit mondanunk, hogy “piros pötty”. Ha logónkat levédetjük, akkor nem csak a szimbólumot óvjuk meg, hanem az arculatunkat és kivételes esetekben a cégünk és dolgozóink identitását is.

Minden cégnek szükséges logó. Nem csak annak, mely online, vagy nyomtatott médiában szeretne jelene lenni. A márkaépítés legalapvetőbb pontja a logó létrehozása. Egy jó logó idővel beivódik az emberek tudatába és ott is marad egészen addig, amíg tápláljuk azt.
Akár az ügyfél, akár az utca embere egy jól ismert logóval, márkával találja szembe magát, akkor nagyobb bizalommal fordul a cég, termék, szolgáltatás felé. Sokkal nagyobb valószínűséggel fogja az ismert logóval ellátott céget választani az ismeretlen vállalkozással szemben. Ezért fontos logónk levédése, hogy a konkurencia ne tudjon hasznot hajtani.

A logók eredete

babér logó levédése
Természetesen a logók, szimbólumok nem a cégek találmányai és az oltalom alá helyezés korábban nem bírt ekkora jelentőséggel. Kevesen gondolnak bele, hogy a szimbólumok, logók eredete az ősi görög időkig nyúlik vissza. A szó eredete is nagyon árulkodó, mert a “logo” azt jelentette, hogy “szó” vagy “beszéd”. Már a legősibb civilizációk is használtak kis képeket, jeleket, piktogramokat üzenetük tolmácsolására. A másik fontos alkotó elem az ikon, szintén a görögből nyelvből származik, jelentése: kép. Ebből a két elemből épülhet fel ma is egy logó: szóból és képből.

A középkorban az aranyművesek kezdtek el jeleket ütni az általuk készített fémekbe – egyesek szerint innen indult a logó története. Míg a papírmerítők is logóval védték munkájukat: így került a vízjel a termékeikbe. Logója nem csak termékeknek és vállakozásoknak van, hanem szinte mindennek. Például a Vöröskereszt logóját bárki felismeri. Az országzászlók és címerek is felfoghatók egy-egy logónak. Manapság a logó szó kapcsán mindenki a cégekre asszociál főleg, ami nem is meglepő. Nagy cégek logóival találkozunk mindenhol. Utcán, tv-ben, autók elején, ruháinkon, élelmiszereinken.

Milyen egy jó logó? Mitől jó egyáltalán?

Sokan rájönnek, hogy logóra van szükségük, de nem nagyon tudják, hogy merre induljanak el, pontosan mit is szeretnének. Néha csak a logó szükségességét érzik, hogy “csak legyen valami”, a logó levédésével pedig nem i foglalkoznak.

A jó logónak viszont számos kritériuma van, ezek egyike-másika felrúgható, de ez soha ne legyen ez öncélú. Nem az a jó logó, mely a tulajdonosnak tetszik.

Három fő csoportba tudjuk sorolni a logókat

grafikus
nike logó levédése

szöveges
cserpes logó levédése

vegyeszoo logó levédése

Hogy melyik a jobb? Ha csak a három példánkat nézzük meg, akkor kiderülhet, hogy nem ezen múlik a vállalat sikeressége. Az mondjuk igaz, hogy ha nincs egy nagyon jó ötletünk, akkor a pusztán grafikai megoldást inkább mellőzzük, mert a cégnevünk karakterei jó kiindulási pontot jelenthetnek.

Ezen kívül is szükséges pár kérdést tisztázni.

Utaljon a cégre vagy sem?

Logónk levédése előtt ez egy kardinális kérdés. Kockázatosnak tűnik levédeni egy olyan logót, mely első látásra nem kapcsolódik a foglalkozási körhöz. Kézenfekvő lenne azt hinni, hogy a logónak utalnia kell a cég tevékenységére. Például egy egyetem logójában jelenjen meg a katedra, vagy a egy éttermében fakanál.

logó levédése bakery
Azonban ez nincs kőbe vésve. Milliószám találunk grafikai logókat, melyek nem árulkodnak a vállalat tevékenységéről. Pár példa: Audi, Apple, Windows.
Egy logónak viszont árulkodnia kell a profizmusról és igényességről. A logó első feladata, hogy jó benyomást keltsen a célcsoportban. Tehát nincs szabály arra, hogy egy logó egyedi legyen, vagy meséljen a cégről. Bár jó ismételgetni magunkban, hogy egy kifőzdéhez jól illene egy kötényes idős néni, de mivel sok ilyen próbálkozás van, ezért sajnos könnyen sablonossá válhat. Ha ráérzünk, akkor viszont egy, a tevékenységhez kapcsolódó fontos elemet ki is ragadhatunk. Ilyen például egy pesti cukrászdánál a habverő, vagy svájci csokiüzemben a lila tehén.

logó levédése security
Az őrző-védő cégek logóiban rendre pajzsot találunk. Ami nézhet ki jól, utalhat is a tevékenységre, viszont biztos, hogy nem fog kitűnni a sok versenytárs közül.
Ilyenkor nagyon is tanácsos elővenni a kreatív vénát és készíteni egy egyedi logót.
Ha a logónk nem elég felhívó, nem különül el, ezzel a márkaépítés költsége megnő. Azért a jó logó hiányát több irányból, sok pénzünkbe kerül. Akkor már egyszerűbb és olcsóbb egy tényleg jó logót létrehozni, mely a levédetéssel együtt is gazdaságosabb, mintha egy rosszat erőltetnénk. A jó logó megjegyezhető, egyszerű, könnyen ott marad az emlékezetben. A logó levédése éppen ezért fontos, hogy más ne használhassa fel az ily módon kialakított logónkat. A vállalatok gyakran csak logójukat tüntetik fel nevük helyett (például a könyvek élein is csak a logó szerepel általában a kiadó helyett). Persze ezt könnyebb mondani, mint tenni. Egy logó egy másodperc alatt beugrik, 3 másodperc alatt le lehet rajzolni, viszont előtte egy hétig kell görnyedni a papír felett, hogy eszünkbe jusson egy használható ötlet.

Milyen kritériumoknak feleljen meg ezeken kívül?

Először is fontos, hogy ne legyen olyan logó levédve ami a miénkhez kísértetiesen hasonlít. Ezért erre nagy gondot kell fordítanunk logó levédése és létrehozása előtt.

olimpia logó levédéseMielőtt levédetnénk logónkat, előtte létre is kell azt hozni. Egy jó logót kitalálni nehéz, lerajzolni könnyű. Miért fontos ez? Mert a logót sok helyen sokféleképpen kell ábrázolni. Kis méretben a névjegykártyán, vagy egy zászlón a cégünk előtt is működnie kell.
Sokakat csábítanak a színes logók, pár márka összekapcsolódott a színekkel is (T-mobile magenta, a Piros pöttyös piros). De egy jó logónak működnie kell pusztán fekete-fehérben is. Ennek gyakorlati haszna van: például a céges levélpapírok esetén ez is egy szempont, hogy ne csak a színről, de formáról is felismerhető legyen.
Szükség lehet rá, hogy világos, vagy sötét felületeken is alkalmazható legyen, illetve egyszínű kivitelben is.

apple logó levédése
Ezek némileg bonyolítják a dolgot, de ne féljünk kikérni egy grafikus segítségét. Ha már itt tartunk: a minőség legyen az elsődleges szempont. Legyen tökéletesen megtervezett, ne legyenek rajta véletlen elemek. A logó levédése is pénzbe kerül, de nagyon fontos, hogy a logónk kivitelezésén nem szabad spórolni. Egy jó logót évekre, évtizedekre választunk, tehát ha most meg is spórolunk 15-20 ezer forintot, azt sokáig bánhatjuk.

A levédéssel nincs is probléma, ugyanannyi az eljárás díja a jó és rossz logónak is. A grafikus már keményebb dió. Természetesen nem a drága grafikus a jó grafikus. Így egyszerű lenne a döntés. De az ártól függetlenül egy jó grafikusnak van referenciája. Büszke munkájára és fel is tünteti ezeket honlapján. Egy jó grafikus mindig több variációt készít, nem erőlteti rá akaratát a megrendelőre és tisztában van azzal, hogy milyen sok helyen kell kiállnia a logónak az idők próbáját.
WB logó levédése
Ne törekedjünk rá, hogy a logó trendi legyen, ne egy-egy divatirányzat határozza meg logónkat és ne is utaljon ilyesmire. Egy ideig még talán adna valamilyen többletet, de egy idejétmúlt betűtípus, színkombináció, grafikai megjelenítés a jövőben nem lesz szerencsés. Persze vannak logók, melyeket nem az örökkévalóságnak készítünk. Ilyenek a sportesemények logói például. Ez esetben természetesen nem probléma, ha az adott divatra reflektálunk.

A lényeg

Egy logóval tudni kell azonosulni, de nem magunknak választjuk, hanem a cégünk és fogyasztóink közti kapocsnak. A logó levédése nem luxuscikk, hanem fontos szerepe van a márképítésben (mérlegeljük ezt, ha még nem védettük le logónkat). Egy igényesen, adott esetben drágán kivitelezett logó hosszabb távon nagyságrendekkel többet tud hozni a konyhára, mint egy olcsó, összecsapott és átgondolatlan szimbólum.

Egy jó logó még nem adja el a cégünket. Tőlünk is kell valami produktum, viszont a logó egy olyan eszköz és olyan lehetőség, amit nem szabad elhanyagolnunk.

Logónk levédése

logó levédése óra

Most már tudjuk, hogy mi a logó, miért fontos, hogyan hozzuk létre. Eljött az ideje a logó levédésének. Mindannyian ismerünk eseteket hamisított árukról, melyek a valódinak tűnő logó alatt futnak. A divatnagyhatalom, Giorgio Armani, egy sanghaji látogatása során vásárolt egy hamisított Armani órát, és a következőkkel magyarázta a döbbent újságíróknak cselekedetét: “igazán hízelgő, hogy másolnak. Ha utánoznak, az azt jelenti, hogy az ember jól végzi a dolgát.” Ez egy igazán elegáns és nagyvonalú gesztus volt tőle, viszont sokan ezt nem engedhetik meg maguknak. Armani is inkább marketingeszközként élt ezzel, mert persze tudta, hogy sok bevételtől esik el a hamisított órák miatt. Egy ilyen óra 100.000 forintnyi összegbe kerül általában. A jóminőségű másolatok pedig alkalmanként ennyivel rövidítik meg számláját.

Logó levédése – gyorsan, egyszerűen, precízen

logó levédése fotó

Logó levédéssel kapcsolatban szakértő partnereink nyújtanak segítséget ügyfeleinknek. Ha Önnek is fontos termékének levédése, kérjük kérjen ingyenes visszahívást az alul található űrlapon, vagy keressen minket a kapcsolat menüpontban található elérhetőségek valamelyikén – hívjon telefonon vagy írjon emailt – , és készséggel válaszolunk kérdéseire. Amennyiben szeretne bővebb információt kapni Ügyfélbarát Szabadalmaztatási Programunkról, kattintson ide!