Miről kapta a nevét az ADOBE, honnan ered a Häagen-Dazs, a Pepsi pedig tényleg az egészségre utal a nevével? Hogy az afrikai antilopokat ne is említsük.

A cikk második felében sok mindenre választ kap, azonban kezdjünk egy kis elmélettel.

Miért fontos a márkanév?

A márkanév és logó vállalkozásunk piramisának csúcsa. Mindenki ezt veszi észre először, erre emlékezik, éveken át ezzel azonosít minket. A funkciója az, hogy egyértelműen felismerjék és emlékezzenek cégünkre.

Éppen ezért fontos, hogy könnyen felismerhető, pozitív üzenetet hordozó és vállalatunkkal könnyen azonosítható legyen márkanevünk és logónk.

A márkanév a márkánk verbális, logónk pedig a vizuális arca, melyek védjegyeztethetőek Magyarországon, az Európai Unióban, de a világ több, mint 100 országában egyeránt.

Volker Bughdal, marketingszakértő szerint “a márkanév a legrövidebb irodalmi alkotás”. Ha mi ennyire nem is romantizáljuk ezt, mégis vitathatatlan, hogy cégünk sikere, vagy bukása múlhat egy jól, vagy éppen rosszul megválasztott néven, logón.

Nagyon ritka manapság, hogy egy logót, vagy márkanevet csak hasraütésszerűen adnak,mert ma már szinte minden esetben megelőzi ezt egy piackutatás, reklám- és konkurenciafelmérés, szociológiai tesztek.

  • forma
  • szín
  • egyéb jellemzők

Rengeteg cég logója a márkenévnek egy szépen kalligrafált megjelenítése, vagy egyéb módon való bemutatása, ezért nehéz általánosságban beszélni róluk.

Márkanevünknek és logónknak rengeteg szempontnak meg kell felelniük, hiszen erős kommunikációs üzenettel bírnak. Ezek.

  • felismerhetőség,
  • egyszerűség,
  • összeolvadási képesség,
  • újdonság,
  • eredetiség,
  • emlékezetesség,
  • alkalmasság,
  • alakíthatóság,
  • egy termék, szolgáltatás azonosíthatósági képessége,
  • az előzetesen meghatározott cél elérésének képessége.

De mi lesz felismerhető?

A márkanevek létrehozásánál az egyik legkeményebb feladat, hogy olyat alkossunk, amely felismerhető, könnyen megjegyezhető, azonosítható és nehezen megy ki az ember fejéből.

Furcsán hangzik, de fontos, hogy mással ne legyen összekeverhető, “csak magára hasonlítson”. Ha egy népszerű logó, márkanév sikerét meglovagolva, rá szeretnénk hasonlítani, az könnyen visszafelé sülhet el: egyszerű hamisításnak néznek minket, továbbá a védjegybitorlás kockázata is fennáll.

Egy ADOBIS márkanév ruhamárka, vagy VOLKO elnevezés autómárka esetén kétség kívül rossz döntés lehet.

Ahogy a logók esetében is könnyű másolatokra, de akár “tucatlogókra” is bukkanni.

Milyen formákat használhatunk?

Leggyakrabban az általános geometriai formákkal találkozhatunk: kör, négyzet, háromszög, derékszög, vonalak. A kör és annak változatai a legnépszerűbbek, hiszen könnyen azonosítható, megnyugtató és sok variációs lehetőséget rejtő forma. A négyzet határozott, szimmetrikus, a háromszög pedig dinamikus, feszes, míg a derékszög stabilitást, szabályosságot tükröz.

Színek?

Rengetegen szaladnak bele abba a hibába, hogy egy éppen divatos színt választanak a klasszikus, kortalan színek helyett. Ez pár évvel később idejét múlt lehet és népszerűségük megkophat.

A túl sötét színek depressziót, a túl élénkek pedig komolytalanságot sugallhatnak.

Milyen hosszú legyen márkanevünk?

Margaret Mary Emily Anne Hyra, Mark Sinclair Vincent, Carlos Irwin Estevez neve mond valamit? Pedig naponta láthatjuk őket a képernyőn. A nevek tulajdonosai: Meg Ryan, Vin Diesel és Charlie Sheen.

A színészeknél gyakori, hogy nevet változtatnak. Ennek az a funkciója, hogy jobban eladható legyen az adott színész, könnyebb legyen rá emlékezni. Kevesen tudják, de Arnold Schwarzenegger is megpróbálkozott a névrövidítéssel és Arnold Strong lett belőle egy film erejéig. Egy másik filmjében pedig az Arnold keresztnév került elhagyásra.

Állítólag a színészek íratlan szabálya, hogy legfeljebb 4 szótagból állhat a nevük: Mel Gibson, Tom Cruise, Nicolas Cage szintén egyszerű, jellegzetes, jól megkülönböztethető művésznevet használ az eredeti nevük helyett, de lehetne végtelenségig sorolni a hollywood-i “márkaneveket”.

Mit jelentenek a márkanevek?

Cikkünk második felében kukkantsunk be a kulisszák mögé. Mi az eredete az egyes márkaneveknek?

ADIDAS és PUMA

Az angolszász nyelvjárásban még ma is tartja magát a legenda, hogy valójában ez egy betűszó, mégpedig az “All day I dream about soccer” rövidítése, mely annyit tesz magyarul, hogy “minden nap fociról álmodom”.

Ez azonban csak egy véletlen egybeesés, a valóság sokkal prózaibb. Az alapító nevéből ered a név, Adolf Dassler-ből. Dassler-t barátai csak Adi-nak hívták, így az AdiDas már adta magát.

Van egy kis pikantériája a dolgoknak, mivel Adolf, a testvérével, Rudolffal fogott vállalkozásba, de idejekorán szétváltak az útjaik. Rudolf Dassler szintén cipőgyártásba kezdett, márkaneve eleinte az volt, hogy Ruda. Később ezt változtatta meg Pumára.

Igen, az Adidas-t és a Pumát, a világ két hatalmas sportcégét egy testvérpár alapította és a Puma soha nem valósult volna meg, ha Adolf és Rudolf Dassler képes lett volna együtt dolgozni.

ADOBE

A legegyszerűbb a legjobb. Gondolták az Adobe-nál és az egyik alapító, John Warnock kaliforniai háza mögött csordogáló kis folyónak nevét kapta a cégük.

AMAZON

Eredeti nevük Cadabra. com volt. Az Amazon utal a felfedezésre, az újításra, valamint a logójuk is telitalálat. Az A-Z közt lévő nyíl azt sugallja, hogy náluk minden megtalálható. Tökéletes választás egy webshop számára.

APPLE

Rengeteg legenda kering az Apple körül, mely főleg Steve Jobs ikonikusságának tudható be. Az Apple (alma) márkanevet bibliai és Newton-i gyökerekkel is magyarázták (a cég korabeli logója ábrázolja is Newtont a fa alatt), de a megoldás viszonylag profán: Steve Jobs kedvenc gyümölcse, az alma után kapta a nevét a vállalatóriás.

ASICS

Egy latin kifejezésből ered az Asics. Ha az “ép testben él lélek” latin mondat első betűit összeolvassuk, megkapjuk az Asics-t.

AUDI

Több tippet is hallunk, hogy a német autóvállalat neve honnan is ered. Az Audi és az autó hasonlósága erre szolgáltat is apropót, de nem erről van szó, hanem ismét az alapító neve a titok.

August Horch a saját nevét szerette volna használni, de ez nem volt megoldható, mert a “Horch” név már be volt jegyezve (saját maga által). Ezért a horch szó (hallani, figyelni) latin megfelelője mellett döntött: audi.

BIC

Bíró László találmányáról már írtunk külön is a Bíró László és a golyóstoll találmány című bejegyzésünkben. A BIC cég azonban nem Bíró nevéből ered, hanem az alapító Marcel Bich nevéből.

Mivel a “Bich” és az angolul káromkodásnak számító “bitch” név kiejtése hasonló angol nyelvterületen, ezért Marcel Bich elhagyta a szó végi “h”-t.

BLACKBERRY

1991-ben létrejött név eredete a cég telefonjainak jellegzetességére utal. A BlackBerry-k nyomógombjai ugyanis olyanok, mint a szederszemek.

COCA-COLA

A világhírű italgyáros nevének eredetét sokan ismerik, ugyanis az eredeti recept a koka levélen és a kóla dión alapszik.

Mára a koka levelet már hiába keressük az üdítőben, mert megváltozott a receptúra. Azonban a Coca-Cola receptéjvel kapcsolatban semmiben sem lehetünk biztosak, mert a legféltettebben őrzött kincse között van a Coca-Cola receptje. Állítólag 2 ember ismeri csak a világon és ők nem közlekedhetnek egy repülővel, de egye feltételezések szerint nem is találkozhatnak egymással.

A Coca-Cola receptjét illető legendák mindegyikére azért nem vennénk mérget, mindenesetre sok millió dollárt ér a recept.

EBAY.COM

Az Ebay.com a világ talán legnagyobb online piaca. Ha megkérdezzünk 10 embert az utcán, abból 8-an biztos azt mondják, hogy az “electronic” szóból ered az ebay.com, de ez nincs így.

Az Ebay.com ugyanis az Echi Bay Technology Group részeként működik, ezért először Echobay.com-ot szerettek volna regisztrálni, de azt már korábban lefoglalta valaki, ezért döntött rövidítés mellett az Echo csapata.

HASBRO

A gyerekek által jól ismert játékóriást két testvér alapította: Henry és Helal Hassfeld. Az Adolf és Rudolf Dasslerrel ellentétben ők nem vesztek össze. A cégnevükből a HAS a vezetéknevükre, a BRO pedig arra utal, hogy testvérek az alapítók (brothers).

Az 1923-ban alakult cég eleinte még textíliákat és ceruzákat árusított, ekkor még Hassenfeld Brothers néven futottak és csak később álltak át a játékgyártásra és árusításra.

IBM

Nem túl fantáziadús, viszont egyértelmű, könnyen megjegyezhető és mással össze nem téveszthető az IBM. Eredetileg az International Business Machines-ből ered.

IKEA

Az itthon is népszerű svéd bútorhatalom neve is alapítójának a nevét rejti.

Ingvar Kampard adja az első két betűjét a cégnévnek, a második rész szülőfalujából: Elmtaryd Agunnaryd-ból erede.

Kampard már 17 évesen, 1943-ban megalapította cégét. Kezdetben, a Hasbro-hoz hasonlóan írószereket árult (valamint pénztárcát, harisnyát, órát, bizsut…). Az egyetlen feltétele az volt Kampradnak, hogy olcsón jusson hozzá.

4 évvel később vágott bele bútorárusításba, ‘55-től pedig már saját tervezésű bútorokat kezdett árulni. A multicég feje egyébként csodabogár, hiszen sokmilliárdos vagyona ellenére meglehetősen szerény körülmények között él, valamint kizárólag használt ruhákat vásárol.

LEGO

A LEGO nem személynévből ered, hanem a dán “Leg Godt!” kifejezésből, mely annyit tesz, hogy “Játssz jól!”.

A dán játékcég egy ügyeskezű, ám szerény körülmények között élő apuka ötletén nyugszik. Gyermekeinek elkezdett fából játékokat faragni, mely nem csak gyermekei között voltak népszerűek. Később jött (szintén fából) az összeilleszthető építőkockát ötlete.

A cég a kezdetek kezdetén sok nehézséggel szembesült, ám még a gyáruk tűzvész általi elpusztulását is átvészelte. A leleményes apuka ötletét azonban gyermekei virágoztatták fel.

LG

Korábban Goldstar néven futó koreai márka megváltoztatta a nevét. A Life is good-ra sokan gondoltak, pedig nem ez az LG márkanvé eredete. Valójában Lucky és a Goldstar kezdőbetűiből jött létre.

MICROSOFT

A mindenki által ismert Microsoft a “Micro Computer Software” tevékenységi kört jelenti.

MITSUBISHI

A keleti autógyártó neve azt jelenti, hogy “három gyémánt”. A logójuk is ezt prezentálja.

NIKON

A japán fotós vállalkozás, a Habsbro-hoz hasonlóan, a cég eredeti nevének rövidítése. A Nikon a Nippon Kogaku-ból, azaz a Japán Optikából ered.

NIKE

Eredetileg “Blue Ribbon Sports” néven futó vállalkozás 1971-ben változott Nike-ra, mely jellegzetesebb, könnyebben megjegyezhető, ráadásul a görög mitológiában a győzelem istennőjének a neve (ezért is a pipa a Nike logója, mely igazából az istennő szárnyára utal).

NINTENDO

A japán játékcég szintén egy összetett szóból ered. A “nin” annyit tesz, hogy megbízható, a “ten-dou” pedig a mennyországot jelenti.

NISSAN

Azt hihetnénk, hogy a japán cégek csak “ni”- vel kezdődőd márkaneveket adhatnak, de ez nincs így. Azonban Nissan, a Nikonhoz hasonlóan a Nippon (japán) szóból ered. A Nippon Sangyo pedig annyit jelent, hogy “Japán vállalat”.

NOKIA

A legendás finn telefongyártó cégről kevesen tudják, hogy eleinte fatermelő üzem volt, később pedig gumiból készülő eszközöttel is megpróbálkoztak. Az igazi áttörést mégis a telekommunikációs eszközök hozták meg a Nokia cégnek, melynek a központja a Nokia nevű finn településen található.

PEPSI

A cikk elején utaltunk már a Pepsire. A Coca-Cola az összetevőiből ered, a Pepsi pedig a pepszin nevű emésztő enzimből.

Korábban úgy azzal is hirdették az italt, hogy jótékony hatással van az emésztésre.

REEBOK

Valószínűleg többen ismerik a Reebok márkát, mint az afrikai antilopokat, pedig pont a sportszergyártó cég vette kölcsön az egyik antilopfaj nevét.

SAMSONITE

A Samsonite táskák híresek minőségükről. A nevük is az erejükre utal hiszen a Bibliából ismert Sámson után nevezték el cégüket.

SKYPE

A Skype egy rövidítés. Eredetileg a “Sky peer to peer”-ből származik, amely korábban “Skyper” néven volt ismert, majd tovább rövidült “Skype”-ra.

SONY

Korábban említettük, hogy egy cégnél fontos, hogy könnyen megjegyezhető és akár külföldiek számára is könnyen kiejthető legyen.

A többi példánknál ez meg is valósult, hol tudatosan, hol véletlenül. A SONY-nál azonban nem beszélhetünk véletlenről, ugyanis a latin sonus-ból képzett márkanevet pusztán azért választották, mert bármilyen nyelven könnyű kiejteni.

A sonus magyarul annyit tesz, hogy “hang”.

VODAFONE

A Vodafone sem az alapítóról kapta a nevét, hanem a működési területéről. A Vodafone ugyanis a Voice, Data, Phone szavakból ered.

VOLKSWAGEN

A német cég egy őszinte kommunikációt választott, amivel a termékét és célcsoportját is meghatározta. A Wolkswagen ugyani annyit tesz, hogy “népautó”.

VOLVO

Ismét egy latin eredetű szó áll a háttérben. A svéd autógyár neve ugyani a latin “én gurulok” kifejezésből ered.

SEGA

A Sega flipper gépek beszállításával foglalkozott és amerikai katonai bázisokat látott el vele. Eleinte Service Games of Japan néven futottak, de ezt rövidíteniük kellett, ha a játékiparban szerettek volna teret nyerni, így jött létre a Sega.

A fenti márkanevek története és jelentése sokban különbözik, egy közös tulajdonságuk azért van: mindegyik sikeres céghez tartozik.

Amennyiben Ön is kitalált egy frappáns nevet, lépjen minél hamarabb és védje azt le!

Ne habozzon, hiszen a szabadalombitorlók mellett a találó domaineket és márkaneveket is előszeretettel védik le sokan későbbi anyagi hasznot remélve.

 

Szeretne többet megtudni a védjegyeztetési és szabadalmaztatási folyamatokról? Keresse fel szakértőinket!

ÉRDEKEL!