“Mert megérdemlem.” – Igaz, hogy rögtön beugrik a cég neve? Ha jól választjuk meg, egy jó szlogen megalapozhatja vállalkozásunk sikerét a piacon. Hiszen mi a szlogen célja? Kiemeli azt a tulajdonságot, amely megkülönbözteti termékünket, szolgáltatásunkat a versenytársaktól. Ha elég frappáns, jól megjegyezhető a szlogenünk, aminek van mondanivalója, azt a közönség is észreveszi és eszébe vési majd, és előbb fog eszébe jutni a saját termékünk, mint bármelyik másik a piacon. Azonban nem elég kitalálni – a szlogen levédése talán még ennél is fontosabb.

De mi is az a szlogen?

szlogen levédése nikeA szó eredeti jelentése “csatakiáltás.” A régi angolszász harcosok ezt kiáltották a levegőbe, hogy csatára hívják harcostársaikat. Ma már a szó közel sem utal harcosokra – szlogen valójában egy néhány szavas jelige vagy mondat, amely elmondja a potenciális ügyfeleknek, hogy mire számíthatnak a termékkel vagy szolgáltatással kapcsolatban.

A szlogenek gyakran használnak alliterációt, rímet vagy egy metaforát. Nyelvezetük legtöbbször egyszerű, de figyelemfelkeltő, és előnyben részesítik a kijelentő mondatokat. Maga a termék vagy szolgáltatás neve ritkán szerepel a szlogenben – általában inkább arra koncentrálnak, hogy a termék valamilyen előnyös tulajdonságát emeljék ki, vagy hogy elmondják, miben is különbözik az adott termék a többi hasonlótól.

Mire jó a szlogen?

1. Brandet épít

Egy szlogen rengeteget segíthet a brandépítésben – hiszen általában egy üzenetet fogalmaz meg, amely elárul valamit cégünkről: vannak, akik az árkülönbségre hívják fel a figyelmet, vannak, akik a termék egy tulajdonságát helyezik előtérbe. Emellett abban is sokat segít, hogy ha szlogenünk szembejön egy potenciális vásárlóval, akkor ez a vásárló mindig egy egységes képet fog kapni termékünkről. Ez pedig azt is eredményezi, hogy a vásárlók azt fogják látni, hogy ez egy megbízható, következetes cég, és márkahűvé teszi őket. Pontosan ezért nagyon fontos a szlogen levédése: megakadályozza, hogy más is használhassa, ezzel piaci előnyre szert téve.

2. Tájékoztatja a közönséget

Ha jól választjuk meg a szlogent, akkor az valamit rendszerint elmond a termékünkről: vagy egy előnyös tulajdonságát, vagy az árát, vagy valamit, amitől más, mint a többi… A legtöbb vásárló általában tisztában van azzal, hogy mire van szüksége, ezért jó, ha már a szlogenből kiderül, hogy mi meg tudjuk neki adni azt.

3. Kiemel a “tömegből”

Manapság akármelyik piacot is nézzük, hatalmas a verseny. Egy átlagos internethasználó 3-5000 reklámmal találkozik naponta! Egy jó szlogen célja nem csupán a márkahűség kialakítása miatt fontos. Ha tényleg versenyképes szlogenünk van, az általában a termék egy olyan tulajdonságát emeli ki, amellyel versenytársai nem rendelkeznek. A szlogent akár úgy is felfoghatjuk, mint egy jó ügynököt: hirdeti termékünket, kihangsúlyozva annak előnyeit.

találmány levédése banner

Mire ügyeljünk szlogen választásakor?

Néhány pontban összeszedtük, hogy mik azok a szempontok, amelyek fontosak lehetnek egy új szlogen kialakításakor:

  • A szlogen mindig legyen rövid (lehetőleg 3 és 5 szó között) és frappáns. Ezzel egyrészt azt érjük el, hogy könnyen megjegyezhető lesz, másrészt pedig fel is tudjuk vele kelteni a vásárlók figyelmét.
  • Mindig jó ötlet, ha a megbízhatóságra építünk.
  • Válasszunk olyan szlogent, amely érzelmi reakciókat vált ki az azt meghallókból. Erre tökéletes példa a McDonald’s híres “I’m lovin’ it” (“Imádom”) szlogenje. Így az ügyfelek már érzelmileg is kötődni fognak a termékhez, szolgáltatáshoz, helyhez.
  • szlogen levédése mcdonald'sMindig figyeljünk oda, hogy termékünket forgalmazzák/forgalmazhatják-e külföldön. Hiszen meglehet, hogy valami nagyon jól hangzik saját nyelvünkön, de nevetséges vagy akár sértő is lehet egy másik országban.A legjobb példa erre a német Fundamenta mintájára létrehozott “Rókázzunk együtt!” szlogen, amelyet (szerencsére) végül elvetettek hazánkban.
  • Törekedjünk arra, hogy szlogenünk olyan üzenetet fogalmazzunk meg, amelyet cégünkről közvetíteni szeretnénk. Például ha termékünk nagy előnye az ára, akkor próbáljuk ezt kihangsúlyozni a szlogennel.

Mire szolgál a szlogen levédése?

Ha minden szempontot figyelembe véve kitaláltuk a tökéletes szlogent termékünknek vagy szolgáltatásunknak, még nem elég a sikerhez. Még ennél is fontosabb a szlogen levédése, hiszen így akadályozhatjuk meg, hogy szlogenünket bárki más felhasználhassa.
Amíg ötletünket nem védettük le, és észrevesszük, hogy mások is felhasználják azt, sajnos nem tudunk mit tenni – hiszen nem védettük le, bárki bármire használhatja.

Azonban ha – megfelelő szakértői segítséggel – végigjárjuk a szlogenlevédetés teljes folyamatát, már biztosak lehetünk abban, hogy mások nem használhatják azt jogtalanul. Ha levédettük szlogenünket, és észrevesszük, hogy más is felhasználta valamilyen módon, akkor számtalan jog illet meg minket – akár egy domain nevet is átvehetünk mástól, ha abban szerepel az adott név vagy szlogen. Összefoglalva: a jó szlogent nem elég kitalálni, a levédetésről is gondoskodni kell!

Ha ötletünk világszerte népszerű lehet, akkor a nemzetközi szabadalmi bejelentés, vagy a nemzetközi védjegybejelentés segíthet számunkra, hogy más ne élhessen vissza ötletünkkel. Egyedi megoldásoknál, ahol a termék értéke a kialakításban rejlik, a formatervezési minta oltalom alá helyezése is fontos lehet!

Amennyiben olyan ötlete, szellemi terméke van, amely anyagi és erkölcsi elismerést vonhat maga után, tájékozódjon a védjegy és szabadalom levédése témakörben. Ha rendelkezik már védjeggyel, akkor a védjegymegújítás biztonságot nyújthat. Ha piacképes ötlete, terméke van, akkor fontos lehet ön számára a logó levédése, cégnév levédése, név levédése, termék levédése és ötlet levédése is. A folyamatos védjegyfigyelés pedig biztonságot nyújt számunkra, mivel időben megtudjuk, hogy más nem kívánja-e eltulajodnítani védjegyünket.

Kérdése van szlogenje vagy szabadalma levédésével kapcsolatban?
Forduljon hozzánk bizalommal, keressen meg minket a Kapcsolat menüpontban!