Milyen eszközökkel tudjuk a márkánkat, brandünket megvédeni?


A márka, a brand védelmezése legalább olyan fontos, mint megálmodni és és megvalósítani az ötletet.

Ha márkánk nem rendelkezik megfelelő védelemmel, az egyben azt is jelentheti, hogy mások szinte következmények nélkül felhasználhatják.

Egy befutott vagy népszerű márka esetében, a márkatulajdonosnak beláthatatlan anyagi és erkölcsi károkat okozhat, ha felelőtlenül és önkényesen használják a szellemi tulajdonát.

Mi a márka, a brand?

A márka tipikusan azonosítja a gyártót vagy a forgalmazót. Azonban sokkal fontosabb, hogy a  márka vagy a brand az a jel, szimbólum, amellyel egyértelműen megkülönböztethető az adott termék vagy szolgáltatás a versenytársak hasonló termékeitől vagy szolgáltatásaitól.

Fontos még, hogy a márka biztosítja, garantálja vevőink számára, hogy a termékeink vagy szolgáltatásaink esetén mindig azonos minőségre számíthatnak.

Miért van kiemelkedő jelentősége?

A brand külleme elsősorban a vásárlók szemének fontos, sokkal nagyobb az esélye annak, hogy azt a terméket választják, amelyik jobban kifejezi a termék lényegét vagy amelyikkel a vevő, vásárló azonosulni tud és képes megbízni benne.

A formáknak, színeknek, az egyéb tulajdonságainak mind célszerű olyannak lennie, melyek cégünket, termékünket, szolgáltatásunkat vagy azok jellemzőit képesek kifejezni.

Ha brandről beszélünk, az a befektetők számára sem elhanyagolható, hiszen annak pénzben is kifejezhető értéke van.

Sok vállalat, cég kemény munka és sok küzdelem árán éri el, hogy márkája igazán értékessé váljon.

Az előzőek alapján a márka vagy brand értékét a következővel lehet a legjobban megragadni:
A márka értéke valójában annak a többletnek az összegét jelenti, amelyet a vásárlók hajlandóak kifizetni a versenytársak termékeivel, szolgáltatásaival szemben, illetve szintén magában hordozza, hogy milyen gyakran választják cégünk termékeit, szolgáltatásait. Mennyiben felel meg, teljesíti, esetleg múlja felül az elvárásaikat, emlékeiket és ezek alapján milyen viszonyban állnak velünk a versenytársakéhoz képest.

A brand, a márka teszi csábítóvá a cégek termékeit és szolgáltatásait az ügyfelei számára.

Amikor márkaépítéssel foglalkozunk, akkor igazából a termékünk vagy szolgáltatásunk köré olyan személyiséget alkotunk, amely meg fogja határozni a cégünk és a külvilág közötti viszonyt.   

Hogyan óvhatjuk meg a márkánk értékét?

A márkánk, brandünk megerősítését és védelmét több irányból, több eszközzel is megtehetjük:

    • Védjegyoltalommal: Lényeges, hogy találmányunk szabadalmaztatása mellett ne feledkezzünk meg márkánk jogi oltalmáról sem. A márka, a brand védelmére szolgál a védjegy. A védjegyoltalom lényege, hogy kizárólagos jogokat biztosít a védjegyjogosultnak, a grafikailag ábrázolható megjelölés használatára meghatározott termékekkel és szolgáltatásokkal kapcsolatban. Fontos tudni, hogy az egyéni, eredeti jellegű alkotás szerzői jogi oltalom alatt is állhat.
    • Hiteles, őszinte történettel:  Az elmesélt történetek segítenek formálni a cégünkről alkotott képet és a vásárlókkal kiépített – egyre szorosabb – kapcsolat alapját is jelentheti. A történetek jobb megértéshez, bizalomhoz és még sok máshoz vezetnek.  A történeted során igazából önmagunkat és cégünket mutatjuk be, hogy ki is vagyunk valójában. A legfontosabb, hogy hiteles legyen a márkánk története. A vásárlók nem buták, hamar felismerik, ha csak kitalált történetről van szó, ráadásul abból a helyzetből már szinte lehetetlen jól kijönni. Mindig legyünk őszinték és a valóságról beszéljünk!
    • Márkaígérettel: A márkaígéret jelenti azt az élményt, ígéretet a fogyasztónak, amiért érdemesebb a termékünket és szolgáltatásunkat választania a versenytársakéval szemben. Ehhez szükséges lesz végiggondolnunk, hogy egyáltalán miért választanák a márkánkat, mivel tudjuk igazolni, beteljesíteni ígéreteinket. Legyünk tisztában azzal, hogy kiknek szól a márkaígéret.
    • Hűséges fogyasztók megtartásával: Nagyon fontos, hogy képesek legyünk folyamatosan növelni a vevőink, ügyfeleink számát, azonban sose feledkezzünk meg a hűséges törzsvásárlóinkról sem és bánjunk jól velük! Ők lesznek a márkánk rajongói, a legerősebb szövetségeseink. Ráadásul a meglévő fogyasztók, vásárlók megtartása költséghatékonyabb, mint az újak felkutatása és meggyőzése.

Kik csinálták már jól?

Airbnb

Az egyik legjobb példa a brandépítésre az Airbnb. Kezdetben az Airbnb is a klasszikus márkaépítéssel próbálkozott, azonban rájöttek, hogy az emberek nem a cég történetére, hanem más emberek történeteire és értékelésére, véleményére kíváncsiak.

Az Airbnb jellemzője, hogy minden az ügyfélről szól. Ügyfelek nélkül termék sincs, ilyen egyszerű. Az Airbnb esetében az ügyfelek – vagyis mind a házigazdák, mind a vendégek – jelentik a brandet.

Az Airbnb egy olyan piactér, ahol a házigazdák a lakásukat vagy annak bizonyos részét bérbe adhatják és ezeket utazók kibérelhetik.

Az Airbnb brandje a “Belong Anywhere – Tartozz bárhová!”, a házigazdák történeteit jeleníti meg, milyen lehet velük lakni.

Ezzel igazából azt érzékeltetik a jelenlegi és a potenciális ügyfelekkel, hogy az Airbnb márka nem bérelhető lakásokat és szobákat, hanem otthonokat jelent.

Még ilyen erősen érzelmekkel támogatott márka esetén sem szabad megfeledkezni a márka jogi oltalmáról, a védjegyről. Az Airbnb alapító sem feledkeztek meg erről, már az alapításkor gondoskodtak az Európai uniós védjegyoltalomról.

Nike

A márka védelmének fontosságát természetesen a Nike vezetősége is felismerte. Ahhoz, hogy meg tudják különböztetni magukat a versenytársaktól több fronton is meg kell erősíteniük a Nike brandet.  Első lépése volt a vállalatnak egy jellegzetes, mégis egyszerű és könnyen megjegyezhető logó elkészítése.

A Nike már az internetes tartalmakat megelőző időszakban felismerte, hogy szükség van egy jó sztorira is a márkaépítéshez. Nike vezetősége 1988-ban találta ki  a “Just do it” szlogent, ami egyszerű, mégis kifejező és képes megszólítani szélesebb vásárlóréteget. A Nike márka és szlogen körül felépített sztori lényege, hogy a termékeikkel bárki, bármire képes lehet csak csinálni kell. Így válnak a Nike történetek részévé a profi és amatőr sportolók és mindenki, aki szereti a mozgást. Napjainkban az egyik legismertebb márka, ezért különösen ügyel a Nike a logója és szlogenje védjegyoltalmáról.

GoPro

A GoPro márkájának erejét a történetek adják, hiszen hasonlóan az Airbnbhez, a GoPro vásárlóinak, használóinak története egyben a márka története is. A GoPro segítségével az emberek rögzíteni tudják emlékeiket, sőt ha egyedül élik át, a GoProval közös emlékké képesek azt tenni. Ahogyan másokkal eltölteni a napot sokkal tartalmasabbá teszi, úgy a közös emlékek is teljesebbé és élvezetesebbé teszik az életet. A GoPro márka ereje, hogy ezt bárki számára lehetővé tudja tenni “a világ legsokoldalúbb kamerája”.

A GoPro kameráinak sikerének következtében többen is próbálkoztak erre a speciális piacra betörni, azonban GoPro márka és a sportkamerák neve összenőtt. A GoPro márka hitelességét és a kis kamerák szívósságát bizonyítja, hogy rengeteg GoProval készített videót lehet találni az internetes videómegosztókon, melyekben nem kímélik, törik-zúzzák őket, még sincs semmi bajuk. Ezek a videók is mind a GoPro márka, bárki számára elérhető történeteit jelentik. A GoPro egyet jelent a minőséggel, megbízhatósággal, ezenfelül az évek során hűséges fogyasztói bázist is sikerült kiépítenie. Ahogy szinte minden világhírű brandnél, a GoPro esetében is a védjegyoltalom jelentette a márka sikerének egyik alappillérjét.

Az első és legfontosabb lépés mindig a márka jogi védelmének biztosítása európai uniós és nemzetközi szinten. Amennyiben későn gondoskodik a védjegyoltalomról, akár el is veszítheti az Ön által megálmodott márkát.

Előzze meg a bajt! Ne hagyja, hogy márkáját, termékeit, szolgáltatásait összetévesszék másokéval vagy akár utánozzák, hamisítsák azokat!
Gondoljon az ügyfeleire, vásárlóira is! A védjegy számukra a biztonságot jelenti, segíti más cégek termékeitől, szolgáltatásaitól való megkülönböztetést és így a vásárló meggyőződhet arról, hogy olyan terméket vásárolt, amit elvárt

Szeretné megtudni, hogyan védheti meg márkáját?  És milyen kockázatokkal járhat, ha nem gondoskodik márkája jogi oltalmával?

Jelentkezzen ingyenes szabadalmi szakértői konzultációnkra!

JELENTKEZEM, ÉS LEVÉDETEM A MÁRKÁMAT!