Szabadalom-Védjegy. Sokak számára ez a szópáros teljesen ismeretlen. Pedig fontos lenne, hogy tudjuk, hiszen mindenki lehet emiatt károsult – vagy éppen sikeres. A nagyobb cégek, multik, már régóta nagy hangsúly fektetnek erre, viszont itt lenne az ideje annak, hogy a kis magyar cégek is tudják, mit kockáztatnak azzal, ha nem védjegyeztetnek.

Mi is az a Szabadalom-Védjegy?

Szabadalom

Találmánynak hívjuk a termékre vagy eljárásra vonatkozó új műszaki megoldást; az azon fennálló jogi oltalom neve pedig szabadalom vagy szabadalmi oltalom.

A szabadalmi oltalom meghatározott földrajzi területre és 20 évre szól, amelyet követően a találmány közkinccsé válik.

Az új műszaki megoldások közül azok, amelyek szerkezeti kialakításra, elektromos kapcsolási elrendezésre vonatkoznak használati minta-oltalommal is védhetőek.

Védjegy

A védjegy grafikailag ábrázolható, lajstromozott megjelölés, amely az egyes áruk és szolgáltatások azonosítására, mások áruitól, illetve szolgáltatásaitól való megkülönböztetésére szolgál, ezáltal is biztosítva a fogyasztók tájékozódását.

Megjelölés lehet például: egy szó, szóösszetétel, személynév, jelmondat (szlogen), ábra (logó), kép, betű, szám, sík- vagy térbeli alakzat, hang, szín, színösszetétel, illetve ezek kombinációi.

A védjegy jogosultja számára 10 évre kizárólagos, meghatározott földrajzi területre vonatkozó használati jogot biztosít. A védjegyoltalom korlátlan alkalommal megújítható.

A védjegy jogosultjának kizárólagos joga van arra, hogy a védjegyét használja, illetőleg a védjegy használatára másnak engedélyt adjon.

Most, hogy tudjuk mit is jelent levédetni valamit, már kezd körvonalazódni, hogy miért is lehet káros cégünk számára, ha nem élünk ezzel a jogi lehetőséggel.

Az oltalmazás előnyei

Nagy előnyt jelent számunkra, ha van egy saját logónk szlogenünk. Drágábban adhatjuk a terméket, brandet építhetünk, kiemelkedhetünk a piac szürke átlagos rétegéből.

Több cikkünkben bemutattuk a külföldi márkák leghíresebb logóit.

Írtunk persze magyar feltalálókról is, akik nem is gondolták volna, hogy találmányuknak ekkora népszerűsége lesz. Említettünk sikertörténeteket és persze bukásokat is, tanulságos  eset történt meg Bíró Lászlóval is, akinek a golyóstoll nevű találmánya a világ minden pontjára eljutott.

Mi történik ha nem védetem le a logómat, szlogenemet?

Rengeteg hátrányunk származhat egy le nem védett ötletből.

Az első és legrosszabb, hogy visszaélhetnek ötletünkkel. Bárki eltulajdoníthatja így az üdítőnk titkos receptjét, a cégünk ötletes logóját, vagy éppen egy szlogent, amire az egész vállalkozásunk arculata épül.

Ha valaki ötletünkkel visszaél, akkor csak akkor lehet eljárni az ügyben ha már levédettük saját tulajdonainkat. Amennyiben ez nem történt meg, nem sok lehetőségünk van, hiszen bizonyítanunk kellene, azt, hogy az említett ötlet a mi tulajdonunk. Ezért is rendkívül fontos ezt minél hamarabb megtenni.

Hátrányunk többféle szempontból is kialakulhat. Egy cég életére nézve az is negatívum, hogy ha valamit alacsonyabb áron tud csak értékesíteni, mint ahogy valójában lehetne.

Nézzünk egy példát, amíg a Coca-Cola nevű üdítőt most már egész borsos áron lehet megvenni a boltokban, addig egy olyan kólát, amely nincsen ellátva ezzel a jellegzetes logóval, akár ezen ár feléért is lehet megvásárolni. Holott az előállítási költségükben nincs sok különbség.

Egy jó nevű szlogenből, mely csak is egy jól felépített céghez tartozik, jelentős hasznot is lehet húzni. Természetesen a Coca-Cola nem egyik napról a másikra érte el ezt a pozíciót, hanem hosszú évtizedek tudatos építkezése kellett hozzá, azonban az egész márka egy névre, logóra, szlogenre épül, amelyet más nem használhat.

Azonban kisebb földrajzi területen (egy városban, vagy országban) néhány év alatt presztízst lehet kivívni magunknak a piacon, mely később önmagában is értékkel fog bírni. Így kiépíthetünk egy imázst, megszólíthatunk egy célcsoportot, kiépíthetünk egy hűséges fogyasztói bázist. Ezek értéke hatalmas.

Hosszútávon, hasznot lehet még húzni, védjegy és szabadalom értékesítéséből is. Ha valakinek rengeteg a jó ötlete, vagy befejezné üzleti vállalkozását, akkor a márkáját, akár el is adhatja, ezzel újabb bevételre szert téve.

A fentieken túl a védjegynek minőségjelző funkciója is van. Mindenki tudja magáról, hogy például telefon márkákból melyik az amelyiket jobb minőségűnek tartja. Akarva akaratlanul egy fajta bizalmi kört is kialakítunk a márkákról, így ezzel szintén, újabb kapcsolatot létesíthetünk, a leendő vevőinkkel.

Persze ez visszafelé is elsülhet. Egy rossz termék az egész márkára rossz fényt vethet. Emlékezhetünk a Volkswagen kibocsátási botrányára, illetve a Samsung “robbanós” telefonjára. Mindegyik nagy csapást mért a tulajdonosokra (jogosan), de pont ezekből a példákból látszik, hogy a védjegy nem csak előnyökkel, hanem bizony felelősséggel is jár.

Összegezve, a legjobb amit tehet vállalkozása hosszútávú, sikeres és stabil lábakon, álló működése érdekében az az, hogy ötleteiket szabadalmaztatja, logóját és szlogenét pedig levédeti.

Ha Önnek is van egy jó ötlete, de tanácsadásra van szüksége a levédetéssel kapcsolatban, tegye fel kérdéseit a Kapcsolat menüpontban, és ingyenesen visszahívjuk!