A Youtube-on fellelhető egy hihetetlen járműről szóló 1953-as híradóbetét, a jármű neve: Rolligon. Akkoriban elsőként az amerikai hadsereg fejlesztői tesztelték egy öttonnás teherautó alá szerelve. A nagy ballonokon a jármű szinte bármilyen akadályon átjutott, sőt, a feltalálóján is áthajtott úgy, hogy neki még mosolyogni is volt kedve közben, és természetesen simán túlélte a próbát.

Mi is ez a Rolligon, és hová tűnhetett?

Kiderült, hogy az érdekes találmányhoz érdekes történet kapcsolódik, és bár a mai napig alkalmazzák, csak olyan, a civilizációtól távoli területeken használt speciális járműveken fordul elő, amelyeknek a létezéséről is alig tudunk valamit.

Honnan jött az ötlete a feltalálónak?

William Albee-nak hívták a feltalálót, aki az 1930-as évek közepén Alaszkában, a Bering szoros közelében élt, tanár volt egy helyi településen. Itt látta először, amikor az eszkimó fókavadászok egy nagyjából négytonnás, fókabőrrel megrakott hajót úgy juttattak át a laza talajú partszakaszon a szárazföldre, hogy felfújt fókabőröket tettek alá, és ezeken görgették a nehéz hajótestet, anélkül, hogy az megfeneklett volna. Az elv tulajdonképpen egyszerű, a nagy térfogatú ballon nagy felületen osztja szét a terhelést a talajon, a kis felületi nyomás miatt pedig szinte egyáltalán nem tesz kárt abban.

 

 

Maga az ötlet, hogy ezen az elven lehetne új típusú, jó terepjáró képességű közlekedési eszközöket tervezni, azonban csak jóval később jutott Albee eszébe, állítólag az akkor már Kaliforniában élő feltalálónak egy,  – a koreai háborúból visszatérő – ismerőse panaszkodott, hogy a hadsereg előrenyomulását teljesen megakasztotta az esőzések miatt felázott talaj. Végül ez juttatta Albee eszébe a fókabőrös esetet, és ezek után fogott bele az ötlet termékké fejlesztésébe is.

Le is gyártották? 

A Rolligonnak nevezett ballonkerekeket hosszas szervezés és előkészítés után a Goodyear kezdte el gyártani, a feltaláló pedig apított egy céget a  hozzá való járművek tervezésére. Készült több prototípus is, köztük egy átalakított Jeep FC, és nagyobb teherautók is, de hiába mutatta be többször az új típusú kerék képességeit azzal, hogy a kerekek alá feküdt – a 0,35 bar nyomás nem tesz kárt az emberi testben sem – a széles kerekű, drága járművek iránt kevés volt az érdeklődő. A megoldásnak ugyanis az volt a hátránya, hogy az  elérhető csúcssebesség 50 km/h alatt maradt, de terepen az 5-15 km/h közötti sebességek voltak jellemzőek. Ez pedig behatárolta, hogy hol hasznosak a Rolligon-görgős járművek.

Az alaszkai olajmezőkön máig alkalmaznak ilyen járműveket, mivel arrafelé mással nem lehet nagyobb terheket szállítani. Az állandóan hó alatt levő terepen tökéletesen beváltak a kis nyomású kerekek, és itt a sebesség nem számít annyit, mint a folyamatos haladás.

A nagy térfogatú kerekek más terepjáró járműveken is elterjedtek, ha nem is teljesen ebben a formában

Ha Neked is hasonló találmányod, ötleted, fejlesztésed van, fordulj hozzánk, hogy profi segítséget kaphass.

 

Cikk forrása: totalkar.hu