De mi is a szlogen?

… és miért fontos a szlogen levédése?

Cégünk számára a szlogenünk a logónk és márkanevünk mellett a legfontosabb a védjegy.  

A márka, termék vagy vállalkozás szóbeli azonosítója a szlogen, magyarul jelmondatot jelent. A szlogen eredeti jelentése szerint "csatakiáltás", a skót klánok csatába hívó szava volt. Manapság főleg az üzleti és rekláméletben találkozunk vele. A szlogen lényegében egy szókapcsolat, amelyet a reklámokban, vagy egyéb márkaelemeken használnak (bevásárlótáska, reklámpóló, molino stb.). Célja a promóció, a márkánk megismertetése és pozitív üzenettel való felruházása, hitelesség növelése.

Ezt úgy lehet elérni, hogy egy jól hangzó szlogent gyakran ismételnek. Az ismétlés hatására a márkánkhoz hozzákapcsolódik a szlogen, amire évekkel később is asszociálunk. Ideális esetben a szlogen egy kívánt tartalommal is felruházza termékünket (megbízható, jó árú, minőségi, elérhető, exkluzív stb.).

Milyen a jó szlogen?

szlogen levédése

A jó szlogen megragad az emberek emlékezetében. Ezt rengeteg ismétléssel a különféle reklámokban lehet elérni. A jó szlogen: rövid, egyszerű, frappáns, ajánl, könnyen felidézhető, időtálló, lehetőleg tartalmazza a márkanevet, vagy a legfőbb kínált előnyt tolmácsolja.

A Calgon szlogen arról árulkodik, hogy a Calgon megóvja a mosógépünket a vízkőtől: "Calgonnal a mosógép is tovább él".

A Milka szlogene az ízét és a svájci eredetét hangsúlyozza:  “Milka, alpesi varázslat, kísértésbe ejtő íz”.

Egyedinek tekinthető, bevésődést segíti a kis dalocska, amely megadja hozzá az alaphangot. Megfigyelhetjük, hogy az elhangzó szlogenek (Tv, rádió) gyakran egy kis dallammal is párosulnak. Ezzel segítünk a közönségünknek, hogy megragadjon emlékezetében a kis dal, szlogen. Az említett két kis szlogen végérvényesen összekapcsolódott a kis dallammal, melynek szerepe volt, hogy könnyebben és hosszabb távon beépüljön a tudatunkba.

Mitől jó egy szlogen?

Hogy egy szlogen jó védjegy legyen, az alábbi szempontokból lehetőleg minél többnek kell teljesülnie:

− A pozicionálás (ár, minőség, hatásfok, célcsoport, felhasználás stb.)
− Egyértelmű üzenete van, átadja a termék „sztoriját”
− Benne van a „fogyasztói, vevői” előny
− Pozitív konnotációt hordoz, nem a negatívumokat hangsúlyozza. A Nike “Just do it!” mottója egy pozitív, motiváló mondat. Ha az lett volna a szlogen, hogy “Ne lustálkodj”, akkor valószínűleg nem lett volna ilyen sikeres, jól használható. Az Oxy pattanás elleni eszköznek az volt a csatolt mottója, hogy “A pattanástalanító”. Ez kevésbé volt szerencsés választás, mivel a mottó a problémát vette célkeresztbe, nem a pozitív életérzést.
− Inspiráló: hogy érdeklődjünk felőle, hogy pozitív asszociációkat indítson el
− Aránylag rövid (4-5 szó)
− Megkülönböztet: egyedi, utal a tevékenységünkre és nem általános
− Hosszú távon használható, fenntartható. Nem jó az a szlogen, ami egy bizonyos tendenciát lovagol meg. Fontos, hogy a szolgáltatásunkat, termékünket hosszabb távon is támogassa a szlogenünk.
− Könnyű megjegyezni és ismételni
− Jól működik együtt a logónkkal és márkánk stílusával. Egy luxusautó szlogenje általában nem túl közvetlen, haverkodós, illetve egy fiataloknak szóló divatmárka sem lehet kimért.

Miért nem sikeresek egyes szlogenek?

Rengeteg szlogennel találkozunk, melyek nagyon közhelyesek, elcsépeltek és más által már használatban vannak.

“Önökért dolgozunk”.
“Kortalan minőség”.
“Megbízható társ”.

 Ezekkel nem csak az a gond, hogy nem tudunk egy tevékenységet, hivatást hozzákapcsolni, hanem tartalmatlanok is. Ha a szlogenről nem ugrik be a cég tevékenysége, stílusa, “arca”, akkor rossz a szlogen.

Másik tipikus hiba, hogy a szlogen túl nagyot állít, ezért hiteltelenné válik. Ha egy cég azt állítja, hogy “A leginnovatívabb”, azt a fogyasztók is tudják, hogy hazugság, hiszen 10-15 év múlva ez már valószínűleg nem lesz igaz.

Az Apple ezt úgy kerüli ki, hogy nem állítja, hogy a leginnovatívabb, hanem annyit mond, hogy másként gondolkodik “Think different”. Amennyiben ez hosszabb távon is megvalósul, akkor szlogenünk és cégünk is hiteles lesz a piac számára.

találmány levédése banner

Van amit nem lehet pénzért megvenni, minden másra ott...

A MasterCard ellenben a pénzügyi szolgáltatást, a kényelmességet és a rugalmasságot kommunikálja, továbbá tudja azt is, hogy “hol a helye”. Elismeri, hogy vannak fontosabb dolgok, mint a pénz, ezzel kikacsint a reklámzajból (hiszen minden termék azt mondja magáról, hogy a lehető legjobb dolog ami történhet a vásárlókkal az az, ha megveszik a terméküket).

A MasterCard ezzel szemben azt kommunkálja, hogy csendesen a háttérbe vonul és mindenkit a  maga életét hagyja élni, de ha szükség van rá, akkor rendelkezésre áll. A kreatív TV reklámjaikban is rendre előjön ez a minta, hogy a MasterCard felhasználók azok, akiknek a lehető legkevesebb figyelmet kell a MasterCard-ra fordítaniuk.

Ez egy jó szlogen tehát, hiszen kommunikálja az előnyt, a termékről szól, nem állít túl nagyot, a vevőről szól és kellően frappáns.

A L'Oreal Paris több, mint 40 éve használja már-már mitikus szlogenjét: a "L'Oreal, mert megérdemlem" mondatot. A jól megválasztott szlogen időtálló. A L’Oreal ezzel a szlogennel ugyanúgy megszólítja a mai nőket, mint tette azt a ‘70-es években.  

Persze egy-egy reklámkampányhoz is kitalálhatunk szlogeneket. Ezek valószínűleg a kampány lecsengésével egy idő után kikopnak a közbeszédből, de nem is az a céljuk, hogy hosszú távon megjegyezzük őket. Jó példa erre például az, hogy “Omlósz”, vagy a “Köszönjük, Emese”.

Emesét a 2007-2008-as évekből ismerjük a Budapest Bank reklámsorozatából. Emese egy túlbuzgó banki alkalmazott volt a maga ötleteivel. A szlogenre azok emlékeznek, akik 10-12 éve néztek TV-t, de az utána lévő generáció számára teljesen ismeretlen ez a mondat.

Tanácsos tehát a szlogen levédése előtt arra is gondolni, hogy maga a szlogen mennyire csatolható össze a termékünkkel hosszabb távon. Emesénél manapság már főleg csak Emese van meg, az, hogy melyik bank kampányában szerepelt, aligha.

Amennyiben monopol helyzetben vagyunk a piacon, akkor ez nem annyira szempont, hiszen a Malév mottója (“Szállunk rendelkezésére”) egyértelmű, hogy kihez kapcsolódik.

Bizonyos esetekben annyira egyedi, vagy nagy port kavaró a szlogenünk, hogy nem kell aggódni, a célcsoportunk minket társít-e az adott termékhez.

“Mert hülye azért nem vagyok.”

“Igyál még egy pohárral és fogd rá a nyuszira!”

“Ronda és finom.”

Amennyiben nem sikerül egy nagyon egyedi és jellegzetes szlogent kitalálni, akkor jó megoldás lehet, ha a márkanevünket beépítjük a szlogenbe.

szlogen-tisza

“Minden időben Tisza cipőben.”

“A macskák Whiskast vennének”.

“Pannon GSM - az élvonal.”

Van, hogy a véletlen szül egy-egy szlogent

Manapság nagyon könnyű mémeket gyártani. A legtöbb ikonikus mondat szinte véletlenül születik meg egy találó, vagy egy rossz, esetleg vicces elszólás által.

A mai mém-kultúra hajlamos ezeket felfuttatni és így lesz “közellenség” egy kisgyerekből, aki annyit mondott, hogy “omlósz”, vagy egy idős úr, aki bánkódik, mert “kár, hogy a régi jó dolgokból nem maradt semmi”. Egy másodperc is elég, hogy egy ártatlan megállapításunkból éles médiakritika legyen, hiszen “Van az a pénz, amiért korpásodik a hajunk”.

Híres szlogenek

Az alábbiakban összegyűjtöttünk pár híres szlogent. A fentiek tükrében és saját benyomásaink alapján eldönthetjük, hogy jó választás volt-e.

  • Tic Tac - Csak két kalória
  • Nincs többé korpa, csak gyönyörű haj
  • Alap amelyre építhet
  • A kapcsolat
  • A legtöbb mi adható
  • Egy jópofa sör
  • Mazda - Zoom! Zoom!
  • BMW - A vezetés élménye
  • AXA - Másként, mint mások
  • Oxy - A pattanástalanító
  • Sport szelet - Ha kell egy kis energia
  • szlogen-mcdonaldsMcDonald’s - I’m lovin’ it
  • Porszívó - "Ne verje ki, ne rázza ki, Erikával szívassa ki"!
  • Tolle - A világ finomabb tőle!
  • Ambi Pur - Ne bízza a szélre!
  • Photo hall - Ami jó, az jó!
  • Nikecell - Jobb otthon
  • Manager Press - És nincs több stressz
  • Dunapack - A hódító csomagolás
  • Digitel - Minden vonalon magas színvonalon
  • FiberNet - Élvezet, ami a világhoz elvezet
  • LG mikrosütő - Átmelegít ez a kényelem
  • „A hűség és szabadság városa”: Sopron
  • „A királynék városa”: Veszprém
  • Cheetos, megáll az eszed, ha eszed
  • Kinder pingui- A hűtőből
  • Saridon, lőttek a fejfájásnak
  • Csak én szedek itt egyedül Béres-cseppet?
  • Mortein- Írtózatos és gyors védelem (a helyesírás szabályai indokolt esetben felülírhatóak, ezzel élt a Mortein is és létrehozta a kis szójátékát)
  • szlogen-túrórudiKinder bueno- Könnyű szívvel
  • Algida- Élj szívből (finom utalásokat is látunk, hiszen az Algida logója egy szívet formáz)
  • Nicotinell- Ha a leszokáshoz segítség kell
  • Floriol- Egy életre szóló recept (a vásárlói hűségre való ambicionálással találkozunk a Floriolnál)
  • Matáv-Az igazán fontos beszélgetésekhez vezetékes telefon kell
  • Sport szelet - Ha kell egy kis energia
  • Túró rudi - A pöttyös az igazi
  • Fűszer mester Kotányi

Az ismétlés ereje

szlogen levédése

Hiába van meg a legjobb szlogenünk, ha nem sikerül beépíteni a köztudatba. Ezt pedig a folyamatos ismétléssel lehet elérni.

Vannak olyan szlogenek, amiket már évtizedek óta hallunk rendületlenül, ezek szépen-lassan bekúsztak az agyunkba, míg látunk példákat rá, hogy egy cég nem tart ki a saját szlogene mellett és újakat kreál, vagy megunja és nem kommunikálja azt.

Természetesen fontos, hogy bízzunk a mottónkban és hosszú évekig tartsunk ki mellette. Ha bizonytalanok vagyunk, akkor kérdezzük meg fogyasztóinkat, hogy ők milyen szlogent társítanának a mi cégünkhöz.

A szlogen értéke

Természetesen minden szlogennek más értéke van. A nagy világmárkák évtizedek óta használt mottója jóval többet ér, mint egy kis virágüzlet szlogenje. A cég szempontjából azonban ugyanolyan fontos.

Ha találtunk egy jó tételmondatot, akkor gondoskodjunk róla, hogy más azt ne használhassa, hiszen képzeljük csak el, hogy ha egy ismeretlen ruhamárka elkezdené használni a “Just do it!” mondatot. Megtévesztené vele a vásárlókat és az eredeti cég számára is komoly veszteséget, presztízsromlást idézne elő.

Ezért fontos, hogy törvényi védelem alá helyezzük szlogenünket, akár csak a védjegy és szabadalom levédése esetén tesszük azt.

Ha oltalom alá helyezzük szlogenünket, akkor más nem használhatja fel azt illegálisan, illetve vitás eljárás esetén a törvény mellettünk áll.

Szeretné, ha az Ön márkája, szlogenje is törvényi védelem alá kerülne? Jelentkezzen ingyenes konzultációnkra és
szakértőink segítenek Önnek!

Akik már minket választottak

és még sokan mások…

Legyen Ön a következő!