Mit jelent az, hogy ez szót védetünk le?

A szó egy megjelölés, ami a védjegyek kategóriájába esik, vagyis egy egyértelműen és pontosan ábrázolható megjelölés, amely az egyes áruk és szolgáltatások azonosítására, mások áruitól, illetve szolgáltatásaitól való megkülönböztetésére szolgál. 

A védjegy mint árujelző elősegíti azt, hogy a fogyasztók megfelelően tájékozódhassanak a termékek és szolgáltatások kereskedelmi eredetéről.

Megjelölés lehet különösen: szó, betű, szám, szóösszetétel (beleértve a személyneveket és a jelmondatokat); ábra (logó), sík- vagy térbeli alakzat; pozíciót ábrázoló megjelölés; mintázat; szín, színösszetétel; hang; mozgást ábrázoló megjelölés; multimédia (mozgást és hangot is tartalmazó) megjelölés; hologram; illetve ezek kombinációi.

Szó levédése védjegyként történik, tehát ha a levédetni való ötletünk egy szó, ugyanolyan eljárással történik a védjegyeztetés.

Mi lehet szó levédése? Milyen kategóriái vannak, ha egy szót védetünk le?

Név levédése, amikor egy szó a név

Név levédésekor beszélhetünk egy szó levédéséről, gondoljunk bele, mennyi név (cégnév, márkanév, terméknév) stb. áll egy szóból. (Samsung, Adidas, Nike, Retro, Borsodi, Milka, Tibi, Szamos marcipán, Pizza forte, Gyermelyi, Szerencsi, Tihany, RS Bútor, stb.)

Ebben nyújt segítséget a név levédése. Itt most nem csak cégnevekről van szó, hanem fantázia-,  márka-, és termék nevekről is. 

A név levédése azért nagyon fontos, mert ha nem védetnénk le cégünk, márkánk vagy termékünk nevét, gyakorlatilag nem tudnánk megkülönböztetni a sok ugyanolyan termék, szolgáltatás, márka nevét a versenytársaktól.  

Cégnév levédése (ha cégnevünk egy szóból áll)

Szó levédése lehet, amikor egy céget alapítunk, és a cégünk nevére kitalálunk egy jól hangzó nevet. Ebben az esetben a szó maga a cégnév, azt védetjük le.

A cégünk neve alaján tud a vásárló/fogyasztó megkülönböztetni minket más vállalkozásoktól és egy jól hangzó név már önmagában bevonzza a vevőket. Ha alapítunk egy vállalkozást, adunk neki egy nevet és bejegyeztetjük a cégbíróságon, azzal még nem tudjuk garantálni, hogy más ne használja az általunk kitalált elnevezést. 

A cégnév levédése vagy a név levédése akkor jó megoldás, ha azt szeretné, hogy nevét, cégnevét más ne használhassa nevében, termékei nevében vagy akár más formában. A fogyasztóknak fontos a cégnév nyújtotta biztonság, amivel a termék minőségét garantáljuk. 

Ha van egy kávézónk, akkor a vendégeink annak nevével hivatkoznak rá. Ha egy konkurens megirigyelné tőlünk a kávézónkat, akkor egy ugyanolyan névvel nyithatha egyet, amit akár össze is téveszthetnek az új vendégeink. Ezt azzal tudjuk megakadályozni, ha minél előbb levédetjük a cégünk (éttermünk, kávézónk, stb.) nevét

Fontos, hogy amikor elnevezést adunk vállalkozásunknak, több szempontból vizsgáljuk meg az adott szót, mert ez a név fog minket képviselni, az identitásunkat jelölni, értéket hordozni. A névválasztás azonban még így sem könnyű folyamat, ebben segíthet cégnév levédése oldalunk áttekintése.

Szó levédése, mint márkanév levédése

Amikor egy termékünknek nevet adunk és úgy vezetjük be a piacra, megjelöljük a terméket egyedi névvel. A márka jelentése: egyedi névvel és vizuális megjelenéssel, értékkel és ismertséggel rendelkező termék, szolgáltatás vagy szervezet megjelölése.

Tulajdonképpen a márka elemi része a márkanév. A márka tulajdonosai számára rendkívül fontos a márkanév, hiszen a fogyasztók a márkanevet a termékével, szolgáltatásával, és annak minőségével azonosítják. Néhány ismert márkanév: Audi, Nike, Samsung, Budmil, Pilóta Keksz, stb. 

Talán nem is gondolnánk, de a Budmil például egy magyar márkanév

Budmil logó“A Budmil egy magyar sport- és szabadidő-ruházati márka. A márkanév egy rövidítés, amely Budapest és Milánó városok nevéből ered. Tulajdonosa az 1990-ben Budmil Kft. néven bejegyzett, ma már részvénytársaságként működő vállalkozás. A cég a harmadik volt egykor a rendszerváltás korabeli magyarországi sportszerforgalmazók rangsorában. Bár központja Magyarországon van, a gyártást az alacsonyabb munkabérek miatt Távol-Keletre szervezte ki. Elsősorban szabadidő-ruházatot, sport- és iskolatáskákat forgalmaznak, és néhány éve már kényelmes utcai viseletet is.“

Forrás: Wikipédia

A szóvédjegy, mint védjegytípus

A szóvédjegy kizárólag szavakból vagy betűkből, számokból, egyéb szokásos tipográfiai elemekből, illetve ezek gépelhető kombinációjából áll. 

Szóvédjegy például az Adidas, Philips, Herbalife, stb. 

Borpárbaj néven védették le szóvédjegyként a rendezvénysorozatot

Érdekes példa, hogy egy rendezvénysorozat nevét, a “Borpárbaj” kifejezést sikerült a Kóstolom Borbár-nak szóvédjegyként levédetni. A Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatalának az volt a véleménye, hogy a “BORPÁRBAJ” szó túlságosan leíró jellegű és nincs megkülönböztető képessége. Meg kellett győzni a hivatalt, hogy a hogy a Kóstolom Kft. a “BORPÁRBAJ” szó intenzív használatával, az elektronikus és nyomtatott média felületein történő megjelenéssel megszerezte a megkülönböztető képességet, azaz olyan intenzív és tudatos használatra került sor, amelynek köszönhetően a célzott fogyasztói csoport a “BORPÁRBAJ” szó hallatán már csak a Kóstolom Kft.-re és az általa szervezett játékos, borkóstolással egybekötött vetélkedőre gondol. Forrás: Magyar Nemzet

A védjegyoltalom megszerzése végül sikerült, ami egészen egyedi példának számít Magyarországon.

Vannak olyan szavak, amiket nem védethetünk le?

Az olyan szavakat, amelyek túl általánosak, (pl. pici, nagy, könnyű stb.) nem sajátíthatjuk ki. Nem lehet kisajátítani/levédetni földrajzi neveket, pl. nem védethejük le azt a szót, hogy “Kazincbarcika”, illetve ha a szót (pl. “K***a”) a Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatala közerkölcsbe ütközőnek találja.