Meglepő, de ma, amikor robotporszívók, GPS által irányított fűnyírók, ujjlenyomat-olvasóval és arcfelismeréssel ellátott mobiltelefonok korát éljük, a repülőket még mindig létrával és csak “szemre” ellenőrzik. Főleg akkor megdöbbentő ez, amikor a repülőgépes balesetek döntő részét emberi mulasztás okozza.

A hvg-ben olvasható, hogy három magyar fiatal azonban olyan megoldást fejlesztett ki, amivel világszerte sikerülhet megkönnyíteni a légitársaságok feladatát és ezzel biztonságossá tenni a repülést mindenki számára! Amennyiben a feltalálók nemzetközi szabadalmi bejelentés iránt folyamodnak, hivatalosan is biztonságtechnikai forradalmárként hivatkozhatunk rájuk.

kiss_bence
Fotó: hvg.hu

Kiss Bence, az Aerin-X feltalálója az alábbiakat mondta egy konferencián, amikor megkérdezték, hogy mi motiválta a repülőgépek földi ellenőrzésének megbízhatóbbá tételére: „Egy nyaralás alkalmával ültem repülőre Thaiföldön, és szakmai beidegződésből az ablakon kinézve a géptestet kezdtem mustrálni hibák után kutatva, és megdöbbenve láttam, hogy egy elképesztően leharcolt, ütött-kopott gépen ülünk. A repülés másfél órás időtartama volt életem egyik legszörnyűbb megpróbáltatása”.

Airbus_A380-800_of_Lufthansa_in_Frankfurt_Germany_-_Aircraft_ground_handling_at_FRA_EDDFKiss akkor találkozott először a problémával, amikor a NATO-nak dolgozott. Itt a mindenre kiterjedő csúcstechnológia ellenére a szerelő hozza a létráját és alulról-felülről átnézik a gépeket, hogy van-e rajtuk külső sérülés. Egy több száz fős utasszállító esetében ezt órákon át végzik. Ugyanis amikor egy gép leszáll, akkor nem csak az utasteret takarítják ki, hanem kívülről is alapos ellenőrzésnek teszik ki.

A legkisebb horpadást is körberajzolják és a gépek különböző felépítésének függvénye, hogy ez jár-e kockázattal. Ugyanis a repülők szerkezete eltérő típusok esetén eltérő vastagságú lehet a törzs bizonyos részein. Emiatt egy kis horpadás valahol elhanyagolható jelentőségű, valahol pedig életveszélyes kockázatot jelenthet.

A karbantartó az összes apró esetnél átnézi a bonyolult, több ezer oldalas műszaki leírást és dokumentálja az esetet. Ezt beszkennelik, elküldik a gyártónak és megállapítják, hogy a gép repülésre alkalmas-e. Ha megoldható, akkor helyben kijavítják, vagy másik gépet küldenek.

Wizzair_Airbus
Az eltérő színek a törzs eltérő rétegvastagságát jelzik.
Fotó: Aerin-X

Ez nemcsak az utasoknak jár kellemetlenséggel, hanem a légitársaságok számára is esszenciális probléma, ugyanis számukra a profit annál nagyobb, minél több időt tölt a gép a levegőben. „Ha pedig az ellenőrzés folyamatát felgyorsítjuk, azzal hosszú távon milliárdokat spórolhatnak egy végletekig kompetitív piacon” – véli Kiss.

Ez az eljárás az utasoknak kellemetlenséggel jár, a társaságok számára pedig hatalmas kieséssel. Ugyanis amíg egy repülő a hangárban áll, addig nem termel pénzt. Ha az ellenőrzés folyamata lerövidül, akkor azzal a társaságok és az utasok is jobban járnak. Ez nagyon fontos szempont ezen a piacon. Tökéletes példa, hogy egy nemzetközi szabadalom mekkora jelentőséggel bírhat, aminek során mindenki nyertesként jöhet ki a végén. És jó hír, hogy nem ez volt az egyetlen repülőgépekkel foglalkozó találmány levédése Magyarországon  az utóbbi időben.

Hogyan rövidítik le az ellenőrzés idejét?

Az Aerin-X egy szoftver, amivel a karbantartók a papíralapú ellenőrzés helyett egy különleges szemüveg felvételével minden adatot megkapnak digitálisan. Ezzel a karbantartó látja a géptestet, és a típus un. digitális hálóját. Ahol a szoftver problémát észlel, ott jelzést küld. Ezzel mind az észlelés, a rögzítés és a helymeghatározás is könnyen megy. Az utóbbi azért fontos, mert egy utasszállító felülete a több száz négyzetméternyi homogén felület is lehet.

találmány levédése banner

A találmány ismeri az adott típust, ezzel pedig egyből kiszűri, hogy ott milyen felületi elváltozás jelent veszélyt. Ezzel tudja a szoftver felgyorsítani az ellenőrzést oly módon, hogy még az utasok biztonsága is nő vele együtt.

A digitális adatbázisban sok adatot tárolnak, ezért tudja a találmány, hogy melyek a korábbi sérülések és mik az újak. Ezt korábban beszkennelt adatok által nézték meg, de ebből legtöbbször a sérülés helye található. Ennek köszönhetően gyakran duplikálásra is kerültek ezek az adatok, valamint nem túl pontosak.

„A jelenlegi rendszerben beszkennelt adatok alapján nézik meg, hogy az adott sérülést észlelték-e már az előző reptéren, de ezekből gyakran csak az derül ki, hogy az hol található. Például ha egy javított felület újra megsérül – mondjuk ahol a létráskocsi ütközik a testtel –, akkor miután leszedik a sérülést fedő javítóburkolatot, csak úgy tudják megítélni a sérülés súlyosságát, ha bentről megbontják a már ellenőrzött felületet, holott egyszer ezt már egy másik karbantartó csapat is elvégezte, csak éppen az információ nem áll rendelkezésre. Elképesztően kőkorszaki.” – jegyezte meg Gonda László társalapító.

repulogep
Fotó: Aerin-X

A találmány atyja külön hangsúlyozta, hogy ez az eszköz nem helyettesít mérnököt és nem hoz döntést. Pusztán segítséget nyújt az új technológia.

„Azért azt látni kell, hogy itt az innováció az a szoftver, ami nem csak egyszerűen lehetővé teszi, hogy digitális tartalmakat vetítsünk a valóságra, hiszen erre más is képes. Az Aerin-X ezt egy hatalmas és nem sík felületen tudja megvalósítani nagy pontossággal és valós időben, ráadásul a karbantartó mozgásával folyamatosan változik a perspektíva is.” – fűzte hozzá Kiss.

A légitársaságok is ismerték a problémát, a gyártók pedig szintén szerettek volna megoldást találni erre a helyzetre. Az Airbus egy automatikus autót tervez, amely a repülőtéren járva végezne hasonló munkát. Ez ugyan még csak az elképzelés fázisában van csak, továbbá a repülőtéren járva nem is képes minden fontos felületet megvizsgálni. Kiss és csapata viszont ezt a problémát is megoldja, így a tényleg nagy újításról beszélhetünk. Amennyiben nemzetközi szabadalomra terjesztik elő találmányukat, jó időre középpontba kerülhetnek. Sőt, amennyiben ezt az elvet felhasználva tovább szeretné valaki fejleszteni a találmányt, akkor ismét a magyar feltalálók hozzájárulásával teheti csak.

Wizzair_Airbus_2
Fotó: Aerin-X

Kiss a termékfejlesztést több repülőtársasággal együtt fejlesztette, mivel piaci és NATO-s tapasztalatai által sok kapcsolattal rendelkeznek a fejlesztők. Azért volt ez különösen fontos, mert sok start-up cég abba a hibába esik, hogy elszigetelten dolgoznak, így egy nem teljesen használhat megoldást fejlesztenek ki, ami a gyakorlatban nem működik megfelelően. Az Aerin-X 9 fős csapatának ez nem jelent gondot, hiszen Ázsiától az Egyesült Államokig komoly érdeklődés érkezett a szoftverre. 

A találmány az Egyesült Államokból indul majd hódító útjára. Pár éven belül valószínűleg minden jelentős légitársaság alkalmazza a szoftvert. Kiss csapata annyira bízik találmánya sikerében, hogy nem is eladni készül a szoftvert, csupán abból a pénzből szeretne részesedni, amennyit megtakarítanak a légitársaságok találmányával. Pont ezért fontos levédetni a találmányt, hogy így más befektetők, légitársaságok ne lophassák azt el a magyar csapattól és károsíthassák meg őket.

Ez egy tökéletes példa rá, hogy egy piacképes ötlettel és megfelelő szakértelemmel, milyen lehetőséghez juthatunk. Sohasem tudhatjuk, hogy melyik ötletünkkel kerülhetünk ilyen pozícióba. De legyünk óvatosak! Ha nem gondoskodunk időben a találmány levédéséről, akkor mások megelőzhetnek minket és könnyen lehet, hogy a sok milliót, milliárdot érő ötletünket orozzák el előlünk.

Önnek is van találmánya, amiből nemzetközi szabadalom lehet?

Ne hagyja, hogy mások jogtalanul felhasználják ötletét, találmányát és nevét! Védesse azt le, ne csak itthon, külföldön is, így megelőzheti, megakadályozhatja, hogy megkárosítsák.
Hazai, európai uniós és nemzetközi védjegybejelentés, vagy szabadalom levédése témakörben szakértő partnereink nyújtanak segítséget ügyfeleinknek. Ha Önnek is fontos termékének levédése, kérjük keressen minket a Kapcsolat menüpontban található elérhetőségek valamelyikén – hívjon telefonon vagy írjon emailt –, és készséggel válaszolunk kérdéseire.