Gondolkodik, hogy jól menő üzletének nevét védjegyoltalom alá helyezi? Árucikkét, szolgáltatását szeretné megkülönböztetni a konkurenciától? Tudni szeretné, mik azok a dolgok, amiket törvényileg meghatározott módon megvédhet a jogosulatlan felhasználóktól? 

Mire szolgál a védjegy?

A védjegy jogi fogalom, egy olyan megjelölés, ami áruk vagy szolgáltatások megkülönböztetésére szolgál. A védjegyoltalommal ellátott áruk vagy szolgáltatások biztosítják a védjegy tulajdonosát, hogy a vásárlói meg tudják különböztetni a védjeggyel ellátott áruit vagy szolgáltatásait  a mások által kínált hasonló áruktól vagy szolgáltatásoktól. A hétköznapi beszédben inkább a márka, márkanév, logó szavak használatosak. 

Mit jelent a védjegyoltalom?

Ha bemegyünk akárcsak egy üzletközpontba, körülvesznek minket a különböző márkák, áruk, szolgáltatások, a piaci verseny nagy nyomás alá helyezi a résztvevőket, vevőként sem egyszerű biztosnak lenni abban, hogy a megvásárolt árucikk valóban jó minőségű-e, a szolgáltatás, amit kínálnak nekünk olyan-e, mint amilyennek szeretnénk. 

A védjegyoltalommal ellátott árucikkeket könnyebb megkülönböztetni, mert össze tudjuk kötni a márkajelzést a minőséggel. 

A legtöbb vállalkozás számára ma már nyilvánvaló, hogy a vállalkozás sikeres működésének fontos eleme a kereskedelmi név, márkanév, logó levédése, védjegyoltalom alá helyezése. A védjegyoltalom a törvényi definíció szerint, csak olyan megjelölésre szerezhető, amely alkalmas arra, hogy valamely árut, vagy szolgáltatást megkülönböztessen mások áruitól és szolgálatásaitól, ezért nagyon fontos, hogy amit védjegyoltalom alá akarunk helyezni megfeleljen ennek a kitételnek.  

Ki szerezhet védjegyoltalmat?

Védjegyoltalmat szerezhet bármely természetes és jogi személy, valamint jogi személyiség nélküli gazdasági társaság, függetlenül attól, hogy folytat-e gazdasági tevékenységet.

Milyen előnyökkel jár a védjegyoltalom?

Mivel a fogyasztók számára a védjegy biztonságot jelent, hiszen megkönnyíti az egyes áruk és szolgáltatások azonosítását, egymástól való megkülönböztethetőségét, a védjegyoltalommal pontosan ezt a biztonságot tudjuk megerősíteni. Ezen túl a védjegyoltalom megkönnyíti a jogérvényesítést, mert egy esetleges védjegybitorlási eljárás során hitelesen bizonyíthatóvá tesz tényeket és körülményeket. 

Emiatt lényeges, hogy ha mi magunk vagyunk a termék előállítói, forgalmazói, biztosak legyünk abban, hogy a mi termékünket megjegyzi a vásárló akár a logó, akár a márkanév alapján összeköti a minőséggel.

Milyen formái vannak a levédetésnek? Mit helyezhetünk védjegyoltalom alá?

Különböző formái vannak annak, hogy egy terméket, szolgáltatást, szellemi terméket milyen formában lehet levédetni. Nézzük meg, mit milyen formában lehet levédetni, milyen lehetőségeink vannak, ha úgy döntünk, védjegyoltalom alá helyezünk valamit:

Védjegyként lehet levédetni az alábbiakat:

  • szó
  • név
  • márkanév
  • termék neve
  • szlogen

Formatervezési minta oltalom alá helyezhető:

  • termék formai mintája (pl. egy asztal formája)

Szabadalom oltalmat biztosíthatunk:

  • találmány
  • eljárás
  • technológia

Használati minta oltalmat kaphat:

  • berendezés, szerkezeti kialakítás (pl. egy óramű belső kialakítása)

Önkéntes műnyilvántartás néven kaphatnak oltalmat az alábbiak:

  • zenemű, irodalmi szöveg, forgatókönyv
  • cd, marketing terv
  • képek
  • irodalmi mű (pl. szépirodalmi, szakirodalmi, tudományos, publicisztikai mű)
  • írásban, vagy hang-, illetve képfelvételen rögzített, nyilvánosan tartott beszéd, vagy előadás
  • számítógépi programalkotás (akár felhasználói program, akár operációs rendszer) és a hozzá tartozó dokumentáció
  • színmű, zenés színmű, a táncjáték és a némajáték
  • zenemű szöveggel, vagy anélkül
  • rádió- és televíziójáték
  • filmalkotás és más audiovizuális mű
  • rajzolás, festés, szobrászat, metszés, kőnyomás útján létrehozott alkotás és annak terve
  • fotóművészeti alkotás
  • térképmű és más térképészeti alkotás
  • építészeti alkotás és annak terve, épületegyüttes, illetve városépítészeti együttes terve
  • műszaki létesítmény terve
  • iparművészeti alkotás és annak terve
  • jelmez és díszletterv
  • ipari tervezőművészeti alkotás

Ahogy láthatjuk, különböző elnevezést kapnak az oltalmak, fontos azonban megjegyezni, hogy amit le szeretnénk védeni újdonság legyen, vagy jól meg lehessen különböztetni a témában hasonló dolgoktól. 

Ha kiválasztotta az Önnek megfelelő védelmi formát a levédéshez vegye fel a kapcsolatot kollégáinkkal.

Miért érdemes védjegyoltalom alá helyezni egy nevet, szlogent, márkanevet?

  • Vevőket jelenthet

Ha alapítottunk egy céget, akkor annak adtunk egy nevet, amit a cégbíróságon be is jegyeztek, azonban nem elég ha használjuk és bejegyeztük a nevet, le is kell védeni, mert ezzel biztosítani tudjuk, hogy más ne használhassa fel! A név az, ami alapján a vásárló meg tud minket különböztetni másoktól, sőt egy jól hangzó név már önmagában is vevőket jelenthet nekünk. 

Név levédésekor nem csak egy cégnevet, hanem fantázianevet, márkanevet és terméknevet is védjegyoltalom alá tudunk helyezni. 

  • Kiemel a versenytársak közül

A jó márkanév az első dolog, amire a vásárlók, fogyasztók felfigyelnek. A jó név kreatív, és kiemel a versenytársak közül. Egy jól eltalált márkanév lehetővé teszi a cég számára, hogy a vásárlói körében márkahűség alakuljon ki, ez anyagi előnyökkel is jár. Ha márkanevünket védjegyoltalom alá helyezzük, kiválóan tudjuk hasznosítani például marketing tevékenységünk során, de a védjegy azt is biztosítani tudja, hogy megjegyezhetőek legyünk, ezért is fontos, hogy mielőbb levédessük márkanevünket, nehogy valaki más tegye meg előttünk!

  • Anyagi előnyt jelent

A márkanév, cégnév, terméknév azért értékes a tulajdonosok számára, mert a fogyasztók azt a cég termékével, szolgáltatásával és annak minőségével azonosítják. Egy jó név sokban hozzájárulhat a cég mielőbbi előre jutásához, ezért is fontos, hogy nevünk levédését, védjegyoltalom alá helyezését az első feladataink közé soroljuk. Az által is anyagi előnyhöz jutunk, ha márkanevünk miatt választanak minket a vásárlók, mert a jól hangzó név több vevőt jelent. 

Szlogen védjegyoltalom alá helyezése

A szlogen lényegében egy szókapcsolat, amelyet a reklámokban, vagy egyéb márkaelemeken használnak (bevásárlótáska, reklámpóló, molino stb.). Célja a promóció, a márkánk megismertetése és pozitív üzenettel való felruházása, hitelesség növelése. Egy jól hangzó szlogent sokszor elismétel az ember, akár egy óriásplakáton látja, akár a TV-ben rádióban hallja. A jó szlogen olyan, ami beleég az emberek szívébe és így egy életre megjegyzik. 

Miért fontos, hogy mielőbb levédessük szlogenünket?

Ha megtaláltuk a hozzánk passzoló szlogent, mielőbb helyezzük védjegyoltalom alá. Ha oltalom alá helyezzük szlogenünket, akkor más nem használhatja fel azt illegálisan, illetve vitás eljárás esetén a törvény mellettünk áll.

Az alábbi két szlogen milliárdokat hozott a márkáknak

Old Spice – “Bizonyíték, nem ígéret”

OId Spice reklámból egy képkocka.

Az Old Spice igazán felkavaró reklámsorozatot csinált, ami elérte a célját. Szinte nincs olyan ember, aki ne hallotta volna már valahol, ezzel a szlogen közhellyé vált és beleégett az agyunkba. 

Nike – “Just do it”

Nike "Just Do It." szlogen.

A Nike szlogenje érdekes sztorin alapul. Egy halálraítélt, Gray Gilmore utolsó mondata a villamosszékben az volt, hogy “Let”s do this”, azaz essünk túl rajta. A kivégzés után 11 évvel később Wieden reklámszakember ezt a mondatot alakította át, és ezzel a szlogennel sikerült elérnie, hogy az akkori két nagy cég a Reebok és Nike közül a Nike kerüljön ki győztesként. 

Egy magyar békebeli szlogen

Tibi Csoki retro plakát, ahogy a kisgyermek majszolja a csokis ujját.

Magyar tulajdonban van a Bonbonetti Kft. csokoládégyára, ahol, a magyarok legnagyobb örömére a mai napig gyártják a régi kedvenceket, köztük a Tibi csokit, de ott készül a Cherry Queen desszert is. A Vágóhíd u. 20. szám alatt lévő csokoládégyár 1941 óta üzemel, valaha Európa egyik legjobb csokoládégyárának számított. 

A Tibi csokoládé akkori szlogenjét 1942-ben helyezték védjegyoltalom alá (szabadalmaztatták), ez volt a  “nemcsak a Mama kedvence”.

Már abban az időben is fontos volt, hogy a csoki szlogenje figyelemfelkeltő legyen, a szlogennel a gyerekeket célozták meg, de a felnőttek is megszerették a tibi csokit. 

Érdemes mielőbb védjegyoltalommal ellátni ötletünket, cégnevünket, márkanevünket, szlogenünket megelőzve ezzel a konkurenciát!

Amennyiben szeretné védjegyoltalommal ellátni márkáját, cégnevét, szlogenjét, profi szakértő partnereink örömmel segítenek!